Ulla
    En fråga,

    Många elever som söker till universitet/högskola och som går i åk.3 nu.
    Uppdateras betygen automatiskt?

    Hur fungerar det med YH, kan det variera? För där behöver man ofta själv bifoga betyg.
    Om ansökan stänger t.ex 15/5 och betygen inte är klara förrän i juni, vet ni om det finns något generellt svar på den frågan?
    Med vänlig hälsning
    Ulla

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ulla,

    jag rekommenderar följande - så fort man får betygen, gå in på ”mina sidor” på inloggning där man sökte till utbildning och se om betygen syns där. Och speciellt sista dagen för Komplettering … om betygen inte syns Sista dagen för komplettering då laddar man själv sina betyg - och detta gäller alla former av ansökningar till studier. Men Speciellt ansökan på www.antagning.se - till svenska högskolor/universitet.

    Ansökan till Yrkeshögskoleutbildningar (dvs de utbildningar som man ser på www.yhguiden.se ...) - är det extremt olika vilka Antagningssystem varje YH använder; vissa har fortfarande pappersblanketter. Jag skulle inte chansa utan jag skulle skicka eller ladda upp mina betyg själv (så fort jag fick betygen ”i handen”).
    OBS! det kan hos vissa YH vara så att de specifik begär att sökande ansöker om Förlängd kompletteringstid. T.ex sista kompletteringstid kan vara av YH utbildning ”satt” till 2 juni. Men åk3 gymnasieelever får betygen senare. Då ska man så fort man vet att man inte kan komplettera innan eller senast på sista ansökningsdag, bör man ansöka om FÖRLÄNGD TID FÖR KOMPLETTERING och sedan komplettera med betygen så fort man har möjlighet.

    Huvudregeln är att Kontrollera om betygen är tillgängliga för ansvariga för den utbildning man söker och det är bättre att skicka eller ladda upp betygen "i onödan", än att inte göra det. "Dubbel uppsättning" av samma betyg på "mina sidor" är bättre än inga betyg alls!. :)

    Vänligen

    Julia SYV