Johanna

    Hej! Jag har en fundering kring om jag ska kolla på urval 1 eller 2. Det är nämligen såhär att en utbildning jag är intresserad av hade inom urval 1 strax över 17 i merit medans i urval 2 endast hade 15,68 i merit. Jag har 16,65 i merit och undrar vilken utav dem jag ska kolla mest på? En bekant till mig sa att jag ska strunta helt och hållet i urval 1 och endast kolla urval 2 då det är det enda som räknas, stämmer det? Tack

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna!
    Antagningsgränserna går upp och ner. De bestäms inte på förhand utan "i efterhand", alltså man kan se hur det "slumpade sig". Antagningsgränsen i urval 2 kan sänkas om några som blev antagna i urval 1 tackar Nej till sin plats. Det är inte alltid som någon tackar Nej till sin studieplats, och i så fall kommer inte antagningsgräns förändras (urval 2 kommer inte att göras om alla från urval 1 behåller sina platser).
    I praktiken är det nästan alltid någon som tackar Nej till sin plats (men det kan man inte på förhand veta), men även då behöver inte antagningsgräns sjunka. Exempel: om det i urval 1 blir så att den sista platsen som är ledig ska tillsättas av en person men det finns flera sökande med exakt samma meritvärde (i så fall kommer en av dem in, men inte de andra - med samma meritvärde) och senare om någon eller några tackar nej till sina platser då kommer en eller flera personer från reserv-kön komma in men de kanske har exakt samma meritvärde som den sista som kom in i urval 1. Det är alltså inte alltid som antagningsgräns blir lägre även om urval 2 görs.
    Det du kan göra är att försöka höja ditt meritvärde, och att fundera på att söka till fler utbildningsalternativ - t.ex till samma eller liknande utbildningar på andra orter eller till andra utbildningar, även utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola.

    Liselotte