Ellinor
    Hej!

    Jag vill ansöka till dietistprogrammet i Uppsala men är osäker på om det är någon ide då jag har svårt att tyda statistiken. Jag vet att jag befinner mig i urvalsgrupp BI men jag vet inte om jag bör göra mitt val baserat på urval 1 eller urval 2. Jag har ett meritvärde på 20,48 och för tidigare år har statistiken sett ut på följande vis.

    2018:
    Urval 1 - 20.47
    Urval 2 - 20.10

    2017:
    Urval 1 - 21.20
    Urval 2 - 20.30

    2016:
    Urval 1 - 20.76
    Urval 2 - 20.59

    2015:
    Urval 1 - 21.30
    Urval 2 - 20.70

    Som ni ser har jag inte lyckats hitta någon nyare information än 2018 och beroende på om urval 1 eller 2 gäller känns det oklart för mig om jag skulle kunna komma in eller inte. Om jag ser på 2015 och 2016 känns läget ganska hopplöst medans det under 2018 känns mer hoppfyllt. Vad gäller egentligen och är det ens någon ide att söka in?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    Antagningsstatistik för Dietistprogrammet (Uppsala universitet) visar följande siffror vad gäller antagning till vårterminen:

    till vårteminen 2020 räckte det med 19.70 i BI, direktgruppen och tidigare (alltså till vårterminen 2019) kom någon sökande in i BI med 19.70.

    Urval 1 och 2
    Först görs urval 1. De som får sina antagningsbesked har tid att svara Ja eller Nej, tack. Om några platser befrias, så kallas sökande från reservkön och de har lägre meritvärde än de som kom in från början, därför sänks antagningsgräns mellan urval 1 och 2.

    Jag tycker du har god chans att komma in med det meritvärde du har. Lycka till!

    • Ellinor : Tack för hjälpen! Då har jag bättre koll på läget (:
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!