Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    den sidan (webbplatsen) som du skriver om är det två studerande som har skapat - läs om det på antagningspoang.se/om-sidan - hur de har tänkt kring redovisning av resultat/poäng/antagningsgränser är det bäst du frågar de som skapade och driver den webbplatsen (jag vet inget om det alls).

    Antagningsgränserna kan man titta på - på flera olika webbplatser. Jag brukar använda lärosätenas gemensam webb Studera.nu. Studera.nu är en sida som drivs av de svenska högskolor och universitet (en av universitets- och högskolerådets hemsidor). Men inte ens där är det alltid klart och tydligt hur antagningsgränserna i olika urvalsgrupper såg ut vid ett visst antagningsomgång.
    Men, å andra sidan, så är det ju "mindre viktigt" för att hur det var förr betyder ju inte så mycket - detta för att det i framtiden kan bli väldigt annorlunda. Antagning görs om varje gång från "noll" ... och hur det var förr påverkar inte hur det blir i framtiden. Det gäller att skaffa sig så bra meriter som möjligt, försöka komma in i flera urvalsgrupper, göra (helst) även högskoleprovet och sedan hålla tummarna hårt!
    Men vill man fördjupa sig i de tidigare antagningsgränserna, så får man göra det och i så fall rekommenderar jag (vid oklarheter) att fråga antagningsgruppen på de aktuella lärosäten (på olika lärosäten kan de hela lite olika - kan t.ex heta Antagningsenhet). Ringer man till växel på ett lärosäte så vet de vad deras "antagning" heter och hur man kommer i kontakt med de som jobbar där - det brukar finnas telefontider (i alla fall några timmar i veckan) eller så kan man maila sin fråga till antagningsgruppen/antagningsenheten.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare