Robin
    Hej! Till sommaren har jag tagit examen i ekonomi (redovisning och revision) på högskola. Jag är intresserad av att bli lärare i företagsekonomi och undrar därför hur jag ska gå tillväga och vilken utbildning som jag måste läsa vidare på för att få en lärarlegitimation? Jag hade även kunnat tänka mig att läsa till idrott och hälsa så jag hade blivit behörig i det ämnet också. Var ska jag söka till och hur många år skulle krävas för att få en lärarlegitimation inom detta?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    så roligt att du vill bli lärare!

    Ber om ursäkt att vi inte kan ge exakt och detaljerat svar - punkt-för-punkt- hur du kan få lärarlegitimation... jag gör mitt bästa i att förklara hur det ligger till och "huvudordet" blir KPU.

    ... om man har tillräckligt antal godkända högskolepoäng i minst ett ämne som undervisas på grund- eller gymnasieskolor, kan man bli behörig lärare genom KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Det är utbildning motsvarande 90 hp (3 terminer på heltid eller 6 terminer på halvtid).

    Behörighet till KPU
    Företagsekonomi och andra ekonomiska kurser undervisas det i på Gymnasiet, ej på grundskolan. Därför är det behörighet för KPU för blivande gymnasielärare som du bör vara intresserad av.
    För det gäller - man måste ha minst 120 hp (fyra terminer på heltid) inom "rätt ämne" i sitt Första undervisningsämne; ex. om man vill bli lärare i företagsekonomi, måste man ha 120 hp godkända i "företagsekonomiska ämnen".
    "Andra undervisningsämnet" räcker det med 90 hp; så om ditt andra ämne blir Idrott, så räcker det med 90 hp (3 terminer på heltid) godkända Idrottskurser.
    Vilka kurser/poäng som godkänns som "rätta" är det upp till utbildningsansvariga på just den KPU utbildningen att svara på (på det lärosäte där man vill läsa KPU).

    Var de olika KPU (olika ämneskombinationer) erbjuds, ändras rätt så ofta. Därför är det svårt att på förhand ge info om var från hösten 2019 KPU mot företagsekonomi kommer att erbjudas.

    Stockholms universitets sajt har information om KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) här och det har tidigare varit möjlight att genom den utbildningen (KPU på SU) bli behörig lärare i bl.a företagsekonomi. Ta gärna kontakt med studievägledningen på SU för mer info.

    Annars så fastställs utbildningsutbud för högskoleutbildnignar i Sverige som startar ht-19 till 15 mars 2019 (det är då ansökningsperiod börjar). Som du säkert vet, gör man ansökan på www.antagning.se (där hittar man alla sökbara utbildningar). Annars kan man alltid titta efter KPU på www.studera.nu som är högskolornas/universiteternas gemensam hemsida.

    För övrigt gäller
    - behörig gymnasielärare är också behörig att i samma ämne undervisa även på högstadiet (årskurser 7-9 på grundskolan); Detta kan bli intressant för dig om du blir behörig gymnasielärare i Idrott - är du i så fall även behörig idrottslärare på högstadiet sen.

    - det kan bli svårt att komma in på KPU med endast ett "undervisningsämne"; KPU-ansvariga brukar prioritera sökande som blir lärare i 2-3 ämnen, och endast i andra hand antar personer som blir behöriga i endast ett ämne.

    - det går att få jobb som obehörig lärare (tyvärr... det är ju lärarbrist); som obehörig lärare med några års undervisningserfarenhet, kan man komma in i ngt projekt som hjälper bli behörig och få lärarlegitimation.

    - ta gärna kontakt med studievägledare på Lärarhögskolorna (börja med SU´s KPU - su.se/lararutbildningar/bli-lärare-KPU ) och på GIH, Gymnastik- och Idrottshögskolan

    Sammanfattning
    Det är rätt krångligt att få fram hur man kan bli behörig lärare på annat sätt än genom Ämneslärarprogrammen.
    Se på www.antagning.se den 15 mars 2019 om KPU dyker upp där även företagsekonomi nämns på andra lärosäten, än SU, Stockholms Universitet.
    Sök jobb som obehörig lärare - då kan du testa läraryrket och möjligheter kommer troligvis dyka upp att senare bli behörig.

    Lycka till!
    ANNA

    P.S: hör gärna av dig och berätta vad du får för svar från lärarutbildningar. Vi håller tummarna för dig!

    • : Stort tack för bra och utförligt svar. Jag har 120 HP företagsekonomi på högskola vilket borde innebära att jag kan läsa 90 HP för att komplettera och få lärarlegitimation för det ämnet. Sedan har jag inga HP inom idrott och hälsa, räcker det att jag läser 90 HP för det också eller kan jag inte läsa det alls så eftersom jag inte har förkunskapskraven inom det? Menar du att jag ska läsa 90 HP för företagsekonomi plus 90 HP för idrott och hälsa?
    • Anna : I "huvudämnet" är det 120 hp och i andraämnet räcker det med 90 hp, så 90 hp Idrott och hälsa borde räcka (enligt de allmänna regler som vi känner till). Dock skadar det inte att ta direktkontakt med studievägledare på Lärarutbildningar; Lärarutbildningar ändras med jämna mellanrum och vad nästa ändring kommer innebära eller när den inträffar, vet man inte på förhand. De som borde vara mest insatta är studievägledare på just Lärarutbildningar. I första hand bör du fråga på de lärosätena där KPU erbjuds och helst just på det lärosäte där du vill läsa (detta för att inom "den akademiska friheten" kan lärosätena "hitt på" rätt mycket lokalt ibland).