Iqbal

    Hej

    Jag har sökt till civilingenjör teknisk design och Arkitektur. Men jag känner mig osäker på vilken utav de jag vill gå på. Jag har kommit in på civilingenjör teknisk design , men står som reserv på arkitektur. Min fråga är vilken utbildningen är bättre än den andra?

    *Vilken har jag store chans att kunna arbeta på utomlands? Eftersom jag vill kunna resa runt under min arbetskarriär.

    * Läser man mycket fysik på Arkitektur ?

    *Läser man vilket fysik på civilingenjör teknisk design?

    * Hur ser framtiden ut för de här utbildningen ?

    *Hur ser arbetsmarknaden ut efter utbildningen?

    *vilken utbildningen är lättats att få jobb utomlands?

    *Måste man vara bra på rita om man vill plugga till arkitekt?

    *Är det nån av utbildningarna som man läster mycket fysik på?

    * Har hört att det är inte mycke tentor på arkitekt är det sant?

    Med vänlig hälsning
    Iqbal

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Iqbal,
    eftersom du ännu ej kommit in på Arkitektur, utan står i reserv, så kanske det inte blir aktuellt /tyvärr/ att behöva få svar på frågor om vilken utb. som är mer passande för dig.
    Mitt råd blir att du väntar och ser om du blir kallad från Reserv och i så fall funderar på vilken utb. som du vill ha.
    Du kan också, om du ej kommer in på Arkitektur nu, söka till den utb. när du läser den andra utb., och i fall du kommer in på en ny utb., det är först då det blir aktuellt att på allvar fundera på vilken av dem som du helst vill gå.

    Förklaring på varför jag ej ger svar på dina konkreta frågor - där du ber mig/oss jämföra 2 högskoleutbildningar är enkel: som Allmäna vägledare känner vi inte till alla de detaljer som du frågar om... Jag har ju inte läst på någon av de utbildningar och jag har inte jobbat som studievägledare eller utbildningsadministratör på någon av de utbildningar - hur ska jag kunna svara på de detaljerade frågorna? Jag vill ju inte gissa... Sådana detaljerade frågor om att jämföra 2 högskoleutbildningar är mycket svåra att få svar på... Studievägledare och utbildningsansvariga känner till Sina Egna utbildningar men inte de andra; du måste alltså jämföra själv, efter din bästa förmåga.
    Den som skulle kunna svara på dina frågor är en person som läst BÅDA DE UTBILDNINGAR men det finns ju knappast någon som har gjort det och om det vore så, får man i så fall hans/hennes Personliga åsikt och inte en objektiv jämförelse.
    ***
    Som sagt,
    det bästa rådet jag kan ge dig är att acceptera den platsen där du är antagen; om du blir kallad från reserv, läs på om de två utbildningar /på deras hemsidor/, försök ställa frågor till studievägledare, utbildningsansvariga och studerande på de 2 utbildningar; dra egna slutsatser och välj som det känns bättre för dig.
    Det är ett ärligt svar som jag ger dig nu. Jag vill inte gissa och hitta på.. vill inte vilseleda dig. Hoppas mitt svar blir på något sätt ändå - lite, kanske - till hjälp! :)
    Bästa hälsningar & Lycka till!
    ANNA