lina
    Hej!

    Jag vill bli programledare och stå framför kameran. Radiopratare skulle också passa. Jag har gått ut gymnasium och vill nu läsa vidare, vad kan jag gå om jag vill bli detta?
    Tips? Önskemål om att stanna i jönköpingslän/ småland.
    Gillar att jobba mer praltsikt än teoretiskt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    Programledare och Radiopratare, i Sverige, har väldigt varierande bakgrund, men många är utbildade journalister. Andra bakgrunder kan vara att man sysslat med musik eller är i grunden skådespelare och det finns också de som inte har någon speciell utbildning utan har en personlighet som "går igenom TV-rutan". Gymnasiekompetens kan ofta ställas som det absoluta minimikravet för att kunna få anställning som programledare. Så, det är bra att du hag gymnasiekompetens.

    Eftersom yrken du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade (alltså arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer) är det svårt (kanske omöjligt) att ge råd ang.vilken utbildning du bör gå.

    Det finns en stor mängd möjliga utbildningar men ingen av de kan garantera att man ska få jobba som programledare (eller radiopratare): du kan titta på högskole/universitetsutbildningar, på utbilndingar inom yrkeshögskola, folkhögskolorna, KKU och privata utbildningar.

    Du skriver om att du vill läsa i Jönköpings län, men det finns också rätt många distans-utbildningar (med eller utan obligatoriska träffar) - som du också kanske kan tänka dig gå.

    Några exempel på utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatoer-distans
    yhguiden.se/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm-distans

    • : Okej, tack för svaret! Jag tänker om det finns något man kan inrikta sig på för att ha en möjlighet får att kunna få jobb på ex svt, tv4 osv? som en grund som passar bra. Liksom injengör är ingen lämplig grund till det om du försåt hur jag tänker :)
    • Anna : Att utbilda sig till en journalist kan vara en sådan bra grund. Andra bakgrunder som kan leda till att man kan få jobba som t.ex programledare är: kan vara att man sysslat med musik eller är i grunden skådespelare
    • : Okej, tack för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer