adan11

    Hej jag är en person som lider av stamning sen barn. Det har gjort att jag är inte så bra på att kommunicera då jag har svårt att få fram meningar och ord. Jag har under hela mitt liv varit ensam då jag har haft det svårt att prata och blivit mobbad så min självsäkerhet är inte den bästa. Jag har länge velat plugga men har haft det svårt pga min stamning, jag har velat att arbeta som administratör men vet att pga min stamning kommer jag inte klara av arbetet och har haft det svårt att hitta andra utbildningar som passar mig. Jag undrar vad för utbildningar det finns för en person som gillar att arbeta ensam och inte ska behöva prata med andra?

    • scatsis :

      Hej Adan.

      Mobbning är tyvärr vanligt inom stamning, helt enkelt för att man inte förstår. Så att prata om stamning är en bra start. Att tala om vad du är bra på är bra för både dig och arbetsgivaren. Själv blev jag svårt mobbad i skolan och fick höra att jag inte läsa vidare, och att jag aldrig skulle få något jobb. Jag blev lärare. Och stammar. Mina arbetsgivare och mina arbetskamrater har alltid accepterat mig och sett mina kunskaper. För de har hellre någon som är duktig på sitt jobb, än någon som slarvar, men som har ett flytande tal. Många som stammar har dessutom lärt sig att bli duktig på det man gör, då man har fått kämpa mycket mer. Dina erfarenheter kan göra dig till någon som är perfekt till jobbet!

      Låt ingen tala om vad du ska välja. Särskilt inte om någon, syv eller annan, rekommenderar dig att välja ett "tyst" yrke. Det ökar bara på gamla fördomar att man inte kan kommunicera. För stamning och kommunikation är två skilda saker. Det finns många som pratar flytande, men som man inte har en aning om vad de pratar om. Medan många personer som stammar till och med vunnit internationella Toastmasters tävlingar, där man håller tal. En del stammar mer i telefon, andra just inte. Vissa stammar på scenen, vissa stortrivs och är helt flytande där. Och talflytets omfattning säger ingenting om hur duktig du är på det du gör. Och det finns personer som stammar i alla yrken. Så istället för att fokusera på din stamning, vad är du bra på? Vad vill du göra? Är du en person som vill ha det tyst omkring sig, eller är du en social person, där stamningen tyvärr hindrar dig från att vara du? Naturligtvis ska du inte jobba med något du inte trivs med, inte är bra på, eller inte har intresse för. Så om du tror att administratör är något du brinner för och är bra på, satsa på det.

      Det finns många som stammar runtom i landet, och i världen. Ta kontakt, så kommer du att bli glad överraskad över allas yrken.

      Lycka till!

      Anita
      [email protected]

    • Milla :

      Tack Anita för din kommentar! Mitt svar (nedan) utgår ifrån de önskemål som frågeställaren uppgav i sin fråga. Att mobbing inte ska få förekomma håller jag med dig om! Men i verkligheten så vet vi att den (tyvärr) förekommer. Om jag kunde göra om världen till det mycket bättre skulle jag absolut gjort det. Vad folk gör med våra svar är upp till de som läser svaren. Vi gör vårt bästa i att ge de tips och råd som vi tror kommer bli till störst nytta/hjälp för frågeställare.
      Alla välmenande kommentarer välkomnas här på forumet och vi tackar dig för din kommentar, Anita!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag förstår att det kan vara utmanande att hitta en utbildning och karriär som känns rätt för dig, särskilt med tanke på din stamning. Det är dock viktigt att komma ihåg att det finns många yrken och utbildningar där fokus ligger mer på individuellt arbete och mindre på verbal kommunikation. Här är några förslag på områden och utbildningar som, förhoppningsvis, kan bli av intresse för dig:

    1. **Data- och IT-Relaterade Yrken**: Områden som programmering, webbutveckling eller databasadministration innebär ofta mycket enskilt arbete vid en dator. Dessa yrken kräver teknisk kompetens snarare än att man är duktig på verbal kommunikation. Kika gärna på framtid.se/yrken/data-it

    2. **Grafisk Design och Illustration**: Om du kan tänka dig ett mycket kreativt arbete kan detta vara ett område för dig. Grafiska designers och illustratörer spenderar mycket tid med att skapa visuella verk, vilket inte kräver mycket verbal interaktion. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/grafisk-designer och framtid.se/yrke/illustratör

    3. **Bokföring och Redovisning**: Arbete inom de områden inkluderar arbetsuppgifter att "hantera siffror", vilket ofta kan göras på egen hand. Titta gärna på framtid.se/yrke/redovisningsekonom och framtid.se/yrke/redovisningskonsult

    4. **Laboratoriearbete och/eller Forskning**: Om du har ett intresse för vetenskap kan arbete i ett laboratorium och inom forskning vara lämpligt. Dessa jobb kan involvera mycket detaljerad analysarbete som man ofta kan utföra på egen hand. Exempel på yrken inom det område:
    yrke/embryolog
    yrke/cytodiagnostiker
    yrke/laboratorieingenjor-inom-kemiomradet

    5. **Arkiv- och Biblioteksarbete**: Dessa yrken involverar ofta att organisera och hantera information och kan vara lämpliga om du föredrar en tystare arbetsmiljö. Titta gärna på framtid.se/yrke/arkivarie och yrke/bibliotekarie

    6. **Skrivrelaterade Yrken**: Om du gillar att skriva kan yrken som copywriter, teknisk skribent eller redaktör bli av  intresse för dig. Dessa yrken kräver god skriftlig kommunikationsförmåga. Kika gärna den typen av yrken, du kan börja med att titta på framtid.se/yrke/förlagsredaktör, yrke/korrekturläsare och yrke/manusförfattare.

    7. ** "Administration**: du nämner i din fråga att du funderar på att jobba som "administratör". Det finns väldigt många olika typer av administration och inom vissa av administrativa yrken ingår att kommunicera muntligt (ofta och med många olika människor) men det borde också gå att hitta en nisch inom administration där du slipper ha omfattande muntlig kommunikation. Exempel på admin.yrken där ganska lite muntlig kommunikation brukar ingå: yrke/arkivarie, yrke/medicinsk sekreterare, yrke/CV-granskare.

    Det är också värt att nämna, tycker jag, att många arbetsplatser, i dagens Sverige, är medvetna om och anpassar sig till olika typer av kommunikationsbehov och funktionsvariationer

    Att ha ett samtal med en studie- och yrkesvägledare kan vara ett bra nästa steg; boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, är mitt råd. Vid ett personligt samtal kan en SYV ge dig en mer specifik vägledning baserat på just dina intressen och färdigheter.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare