Hej!
    Säljare är ett samlingsnamn för ett stort antal yrken som sysslar med någon form av försäljning. Exempel på olika säljaryrken är säljare hos grossist, teknisk säljare,telefonförsäljare, bilförsäljare, butikssäljare ("säljare över disk"), företagssäljare,mediasäljare, resesäljare, reservdelssäljare, exportsäljare, B2B säljare ("business-to-business"), säIjare på SystemboIaget, säljcoach och säljchef.

    Det finns många exempel att man utan någon speciell utbildning har blivit en duktig säljare: en kombination av personliga egenskaper, arbetslivserfarenhet och att man är mycket motiverad. Men om man vill gå någon utbildning - då vill jag i första hand rekommendera yrkeshögskoleutbildningar, se några exempel:

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare-gbg

    och https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/it-saljare-goeteborg

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, man säljer i många andra yrken också - Även fastighetsmäklare och fastighetsmäklarassistenter är i många och mycket "säljare"; de hjälper till att sälja /och ibland också hjälper till att köpa/ fastigheter. Och marknadsförare och influenser är också i mångt och mycket "säljare".

    Liselotte