Simon
    Hej!
    Jag vill verkligen börja studera igen till hösten men är tyvärr väldigt begränsad till mina betyg och högskoleprovsresultat.
    Har ett HP på 0.65 och ett meritvärde på endast 13.5.
    Har läst bla. upp till Eng B, Sv B och Ma B.
    Kan verkligen se mig själv jobba med de mesta förutom med barn/ungdomar.
    Tycker det är intressant med teknik, samhällsfrågor, entreprenörskap och "människofrågor"(personal & arbetsliv etc.)
    Kan de finnas nån möjlighet att komma in på en utbildning på en Högskola med nått av dessa som inriktning?
    Kollar dagligen på studera.nu men finns så mycket som man inte vet så mycket om.
    Var jag studerar är inte viktigt alls.
    Skulle vara super med lite tips och vägledning.
    Måste finnas nått väll?

    /Ångestladdad pojke

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Simon,
    jag vill börja med det viktigaste först - Har du fått ett Slutbetyg från gymnasiet? (eller ett Samlat betygsdokument)? Varför jag tycker det är så viktigt? Jo, för att i fall du inte fick ut ett Slutbetyg - då är det bråttom. Den möjligheten försvinner i slutet av juni i år och senare kan man enbart läsa mot Gymnasieexamen vilket ställer högre krav.
    Första fråga är: har du Grundläggande behörighet till högskolestudier? För att ha det måste du ha Slutbetyg (eller gymnasieexamen) med minst 90% poängen godkända.
    Nästa fråga är - Särskild behörighet (olika krav för olika utbildningar).
    Och i tredje hand kommer det frågan om Konkurrens - man kan konkurrera med betyg och/eller med resultatet av Högskoleprovet.
    Råder dig göra om Högskoleprovet. Man brukar få högre resultat för varje nästa gång man gör HP (upp till femte gång).
    Det är bra att du tittar på www.studera.nu - där alla högskoleutbildningar finns. En bra idé kan vara att titta även på separata Kurser (och inte bara program). Det är många gånger lättare att komma in på en enskild kURS. Sedan kan man bygga upp sin utbildning av separata kurser.

    Ett annat alternativ är - yrkeshögskola. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Det är bra att du är flexibel i fråga om utbildningsort, då har du fler alternativ.
    Jag vill lägga ett gott ord för Yrkeshögskola: det är generösare behörighetskrav (och man kan ev. komma in även som obehörig); det är minst 25% LIA, lärande i arbete (praktik) och det är väldigt goda resultat i % av f d studerande som får jobb (mellan 85 och 90%) efter en yrkeshögskoleutbildning.

    Jag råder dig titta in på www.yhguiden.se - just nu finns det 675 utbildningar där med start höstterminen 2015. Jag hoppas du hittar några utbildningar som du vill söka till.

    Det är oberoende av varandra antagning till högskola & till en yrkeshögskola - du kan därför söka till både och - och välja sedan bland alla de alternativ som du kommer in på.
    Du kan komma in på en högskoleutbildning och flera yrkeshögskoleutbildningar samtidigt.

    Du är välkommen att höra av dig när du har tittat igenom utbudet av yrkeshögskoleutbildningar och glöm inte att se vad din utbildningsdokument heter - Slutbetyg eller Samlat betygsdokument (jag vill få fram om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier).

    Önskar dig stort lycka till!
    Vi hörs!
    Mikael SYV

    • : Jag är godkänd och mer än godkänd i mitt slutbetyg - jag har inga icke godkända betyg.
    • : Gick bygg så jag har alla ämnen där sen la jag till Eng B och Ma B bla.
    • : De här med kurser. Är de möjligt att lägga ihop ett eget program?
    • : ...och det här med YH så får jag känslan av att du är väldigt låst när du gått ut skolan till typ ett yrke.
    • Liselotte : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. *L* :-)
    • : Vad bra :)
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Simon,
    du, som gick Bygg, se till exempel på den här utbildningen http://www.yhguiden.se/utbildning/work-for-you-i-sverige-ab/bygginstallationssamordnare här kan du bygga vidare på din gymnasial utbildning.
    Frågan är om du vill byta helt och inte söka någon utbildning som har med bygg att göra?

    På det sättet - att vara "låst till ett yrke" så är det ingen skillnad mot högskoleutbildningar, tycker jag.
    T.ex. LÄKARE - är ju väldigt låst till att jobba som just läkare *L* :-)
    Och Studie- & yrkesvägledare (som är en 3 årig högskoleutbildning) är ju också ganska "låst" till vägledning. Dock känner jag till några SYV som jobbar som Rektorer på skolorna och några andra som jobbar som utredare på försäkringskassan.

    På högskolan kan man läsa separata kurser - t.ex. "Genusvetenskap" eller "Internationella relationer" som inte leder till något yrke direkt. Sedan söker man andra kurser och ser vart det "bär"... kanske går det att sätta ihop Kandidatexamen av dem. Med kandidatexamen kan man söka vidare utbildningar - t.ex. doktorandtjänst för att kunna forska eller söka jobb - men frågan är "vilket jobb skall man söka"? Det är upp till arbetsgivaren att välja vem hen vill anställa och det är inte många tjänster som beskrivs så här - "någon form av eftergymnasial utbildning", utan man söker Programmerare eller Lärare i Matematik, Svenska och Engelska.
    En helt annan väg att gå är att Starta eget och bli sin egen arbetsgivare, läs t.ex. på http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/ och http://www.framtid.se/starta-eget-tips-fran-bazaren/

    Har du funderat på att bli lärare? Eftersom du gick "bygg", så är jag "låst" *L* :-) i det spåret och undrar om Yrkeslärare - i bygg http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/yrkeslarare/
    eller Slöjd i kombination med ngt. annat ämne http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/amneslarare-i-grundskolans-arskurs-7-9/
    Med lärarutbildning i bagaget kan man sedan ska Rektorsjobb, om man vill. Det är väldigt mycket stress, extremt mycket ansvar och innebär arbeta övertid utan kompensation - bra att veta om man vill satsa på att bli rektor.
    Tillbaka till Yrkeshögskoleutbildningar: de är kortare än högskoleutbildningar, innehållet praktik (mellan 25% och en tredje del av utbildningstiden) - och får lov att starta enbart om arbetsmarknadsläge är sådan att möjlighet att få jobb är mycket goda just i den branschen. Så är inte fallet med högskoleutbildningar, som inte tar hänsyn till den föränderliga arbetsmarknaden.
    Jag förstår att du inte vill låsa dig till ett yrke, med i så fall bör du läsa någonting mycket allmänt som Filosofi eller Kaosteori - det finns kurser på högskolan, och all kunskap är bra. Då får man upp vana i att läsa och kan sedan, när du kommer på vilket yrke du vill satsa på - söka ett program.
    Men vi tar ett exempel http://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/konceptutvecklare-projektledare-inom-besoeksnaeringen om man läser den utbildning, lär man sig att utveckla koncept INOM BESÖKSNÄRINGEN men man kan mycket väl få jobb med att utveckla även Andra koncept som inte är inom just Besöksnäringen.
    Mitt förslag är att du tittar igenom de Yrkeshögskoleutbildningar som startar till hösten, se på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2015-06-01%3A2015-12-31&Education.length=&Education.available_slots=0
    De som är på distans, ser du här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.studyform%5B%5D=distance&Education.range=&Education.range%5B%5D=2015-06-01%3A2015-12-31&Education.length=&Education.available_slots=0

    Exempel på en "bredare" utbildning: http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-goteborg/konceptutvecklare-besoksnaring-och-smaskaligt-foretagande
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/produktionstekniker3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/vardadministratoer-inriktning-verksamhetsutveckling-och-informatik
    http://www.yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/affarsutvecklare-hallbar-turism
    http://www.yhguiden.se/utbildning/centrum-for-arbete-och-studier/bygglovhandlaggare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/hallbarhetssamordnare

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Hör av dig igen om du har andra frågor eller vill "bolla idéer" med oss.
    Liselotte SYV *L* :-)
    Liselotte
    • : Jag känner att jag vill gå en högskola...
    • : ...så till min första fråga, kan de finnas nån/några utbildning(a) som jag kan ha en chans på?
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Simon,
    min rekommendation är att du gör högskoleprovet (som är en extra chans att komma in på en högskoleutbildning om inte betygen räcker). Du kan också genom prövningar eller genom att läsa kurser t.ex. kurser för Meritpoäng http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    höja dina betyg.
    Med det sagt - så går vi vidare till din fråga på vilka högskoleutbildningar som det är lägre antagningsgräns och det är svårt att svara på det - då det inte finns någon (i alla fall för oss känt) sammanställning av utbildningar utifrån höga/låga antagningspoäng. Erfarenhetsmässigt vet vi att många lärarutbildningar är det ganska lätt att komma in på - bara man är behörig, så kommer man i princip in och även svåra tekniska utbildningar på t.ex. Chalmers Tekniska högskola - är det inte alls svårt att komma in på men det som händer sedan är att det är väldigt många studenter som inte blir färdiga med sina studier på Chalmers, eftersom det går fort, det krävs att vara mycket duktig eller plugga dygnet runt - och gör man inte det, hänger man inte med och "kör fast" redan innan första terminen är slut. Det kan bli många omtentor, byta program, tyvärr så blir det ofta problem med studiemedel också - att man blir återbetalningsskyldig till CSN och resultatet kan bli att man har skulder, ingen utbildning och känner att man har spenderat tid och krafter utan så mycket nytta... det är "worst case scenario" - givetvis. Jag vill inte skrämmas! *L* :-)
    Jag vill bara berätta om att KOMMA IN på en högskoleutbilding är bara början. Det är väldigt stor skillnad på att läsa på gymnasiet och på högskolan. Som sagt, går det fort på högskolan; man förväntas ta väldigt stort ansvar: ingen kollar närvaro - man kan i princip skolka hela terminen om man vill men sedan blir det tentor och för att klara dem, inser man att man borde ha pluggat mycket hårt från "dag ett".
    Hela utbudet av högskole/universitets utbildningar finns på www.studera.nu. Sök & jämför utbildning - väljer du i Menyn och där kan du sortera på ort, form(distans t.ex.) - kurser/program och du kan öppna "+" och där dyker det upp bl a ANTAGNINGSSTATISTIK med små röda bokstäver på en av raderna.
    Det gäller alltså leta runt och titta på varje utbildning separat - vad det var för antagningspoäng vid förra antagningen.
    Man kan lika gärna söka 20 alternativ (som är max vid ansökan till högskolan) och hoppas att man kommer in någonstans av de 20 alternativen.
    Du kan testa kontakta Antagning.se med frågan om de har en lista på de högskoleutbildningar som hade lägst antagningspoäng (eller dem, som hade tomma platser - t.ex. dvs om man var behörig, då kom man in och ännu fler skulle få plats, men det fanns inga att ta in för det var få som sökte...).
    Att det var så förra gången betyder inte att det blir så nästa gång.
    Så - din fråga är i princip omöjlig att besvara med någon större säkerhet.
    Som jag redan skrev ovan, är det - tyvärr - alldeles för lätt att komma in på många av lärarutbildningar.

    SAMMANFATTNING:
    1. leta på www.studera.nu efter passande högskoleutbildningar
    2. kontakta Antagning.se
    3. chansa och sök 20 alternativ nu - mellan 15 mars och 15 april
    4. läs upp dina betyg på komvux
    5. gör högskoleprovet nästa gång du får chansen