Essie

    Hej! Jag ville ansöka arkitekt utbildning 2024 med min folkhögskola omdöme (3,5). Utbildningen krävs däremot 4,0 för att kunna ansöka :(. Nu tänkte jag att jag skulle ändra min utbildning, men frågan är vad finns det för utbildning som accepterar 3,5 BF? Jag vill helst plugga något som relaterar till matte och konst. Tack i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utifrån din fråga förstår jag att du har Studieomdöme från en fokhögskola på 3,5. Och om du söker en svensk högskole-universitetsutbildning prövas du i BF-urvalet. Det funkar så här att alla behöriga sökande konkurrerar om plats på utbildningen och "vart" antagningsgräns "hamnar" vet man i efterhand, när antagningen är genomfört. Det finns alltså ingenting som "accepterar 3,5 BF". Om du är behörig, får du göra ansökan och se om dina meriter räcker. Givetvis är det inte förbjudet att titta på tidigare antagningsresultat (antagningsgränser) men det vet man ju inte om hur det blir i framtiden (antagningsgränserna går upp och ner och det är många faktorer som bidrar till varför antagningsgräns kan bli både högre och lägre än vid tidigare antagningsomgångar).
    Jag vill också påminna om att utbildningar på eftergymnasial nivå finns inte endast inom högskola-universitet utan finns även i andra skolformer t.ex inom yrkeshögskola.
    Du får gärna titta på några YH-utbildningar:
    utbildning/teknikhogskolan/CAD-ingenjör
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjör-BIM
    utbildning/nbi-handelsakademin/anlaggningsingenjor-med-bim-och-hallbarhetskompetens
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/anlaggningsingenjor-infrastruktur
    utbildning/dacapo-mariestad/att-tillvarata-tradens-nytta-i-staden
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-systemutvecklare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/green-urban-developer

    Studie- och yrkesvägledare