Adittya
    Hej jag hoppade av gymnasiet för cirka 3 år sedan och vill nu gå på komvux för att få gymnasium examen för att jag vill gå på polishöskola.
    Jag hoppade av med kurserna:
    Matte 1c 2c, Svenska 1 2, Historia 1b, Geografi 1,
    Engelska 5 6, Bild och form 1a2 och Digitalt skapande 1
    Min fråga är vilket programs kursplan eller vilka kurser kan jag följa/studera för att få examen så effektivt som möjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du måste göra planering mot examensbevis tillsammans med studie- och yrkesvägledare /SYV/ på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Saken är den att komvux i olika kommuner kan erbjuda olika kurser. Det är också ganska (relativt) fritt vilka kurser som får ingå i examen från komvux.
    De generella "ramar" för examen från komvux är bland annat: 2400poäng betygsatta, kursen gymnasiearbete finns med godkänt betyg; om examen ska vara högskoleförberedande måste även kurserna svenska 2, 3 och engelska 6 finnas med godkända betyg. Matematik 1 måste alltid finnas med godkänt betyg.
    Du behöver alltså, under alla omständigheter få godkänt betyg i svenska 3. För särskild behörighet till polishögskolan behöver du godkända betyg i samhällskunskap 1b och i historia 1b.
    Av info i din fråga förstår jag att du inte har godkända betyg i svenska 3 och i samhällskunskap 1b. Du kan då redan nu på en gång söka läsa de kurserna; det är 2 st. 100p.kurser och läses på heltid på fem veckor per kurs, alltså de 2 kurser läses på heltid på 10 veckor.
    Vi rekommenderar göra planering tillsammans med SYV på komvux, bl.a för att ni måste bestämma inom vilket "program" som ditt exam.bevis ska vara, detta är viktigt bl.a för att du ska välja rätt tema för gymnasiearbete.
    2400 gymnasiala poäng = studier på heltid i 3 år, sex terminer.

    Vad jag kan se i din fråga så har du betyg (antar att det är godkända betyg) i 950 poäng. Du behöver 2400p. och av dem minst 2250 poäng betygsatta med Godkända betyg.
    Max 150 poäng får i examensbevis från komvux ingå med betyget F.
    Du nämner kursen Bild och form 1a2, men ej en lägre kurs 1a1. Ska man förstå det som så att du har godkänt betyg i bild-och-form 1a2 men inte i 1a1? eller har du godkända betyg i båda kurserna? och i så fall har kanske 1000 godkända poäng?
    Alla sådana "små detaljer" spelar stor roll, för att det går inte få ut examensbevis om några få poäng saknas eller om temat för gymnasiearbete inte passar in på utbildningens inriktning. Därför rekommenderar vi att du gör planering tillsammans med SYV på komvux, så allt blir rätt från början!
    Lycka till!
    ANNA