Vilma
    Hej! Vill väldigt gärna läsa till undersköterska men går redan tredje året på gymnasiet och vet inte ens om det är möjligt att byta till år 1 nu?
    Har dock läst att det är nästan omöjligt att läsa till undersköterska efter gymnasiet då komvux prioriterar folk utan gymnasieutbildning.

    Har hittat många utbildningar på YH (yrkeshögskola?) men endast specialiseringar till redan utbildade undersköterskor.
    Men har även hittat utbildningar på folkhögskolor som verkar vara grundutbildning alltså man behöver inte redan vara utbildad undersköterska. Hur fungerar folkhögskola och är det ett möjligt alternativ? Alltså går det att via folkhögskola utbilda sig till undersköterska efter gymnasiet?
    Utifrån den information jag hittat så verkar det fullt möjligt men samtidigt så har alla svar bla här ifrån sagt att det är svårt att läsa efter gymnasiet till undersköterska.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns (ännu) ingen legitimation för Undersköterska och arbetsgivare får därför anställa med vilken utbildning de vill. Har man examensbevis från vårdprogrammet eller ngn vårdutbildning från en folkhögskola, är det så klart ett stort plus men inte ett absolut krav. Arbetsgivare kan - som Undersköterska - anställa utan vårdutbildning och utan vårderfarenhet och utbilda på arbetsplatsen eller förmedla deltagande i ngt projekt för att ge de anställda den kompetens de behöver.

    Om att börja i år ett på gymnasiet- om ledig plats finns, kan rektorn ta in dig. I vilken stad vill du gå på gymnasiet?

    Om att läsa på en folkhögskola- varje folkhögskola är som ett eget företag och det kan vara rätt olika även om utbildningar har samma namn. Läs på folkhögskolornas hemsidor och ta kontakt med de som jobbar på de folkhögskolorna som du är intresserad av.