minna888

    Hej jag gick ekonomi juridik på gymnasiet och är intresserad av både ekonomi och juridik. Har du tips på utbildningar som innehåller både dessa två. Jag undrar även om jag får extra meritpoäng om jag lägger till Matte 3b på komvux. Hade jag lagt till det under gymnasietiden så hade jag fått en extra poäng men vad gäller om jag lägger till den nu efteråt på komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ekonomiutbildningar på de svenska högskolor och universitet brukar kräva (för särskild behörighet) godkänt betyg i gymnasiekurs matematik 3 (3b eller 3c) och det är möjligt att du behöver få godkänt betyg i matte 3 för att bli behörig. Om utbildning inte kräver matte 3, då ger godkänt betyg i matte 3 + 0.5 meritpoäng men om du söker till komvux för att få meritpoäng, då kommer du få svar Nej, det är platsbrist (är jag rädd). Komvux har begränsade resurser och oftast nekar plats på kurserna om avsikt är att läsa för att konkurrens-komplettera (alltså för att höja sitt meritvärde). Sök läsa matte 3 på komvux och se om du kommer in. Om du läser kursen och får godkänt betyg och sedan söker till en högskole-universitetsutbildning där matte 3 inte krävs för di i kompletteringsgruppen, BII, + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 3.
    ****
    OBS! utbildningar inom ekonomi och juridik finns inte endast på universitetsnivå. Det finns många utbildningar inom de områden även inom yrkeshögskola. Yrkeshögskola räknar inte med meritpoäng. Matte 3 brukar väldigt sällan krävas till någon yrkeshögskoleutbildning. Se gärna utbud på www.yhguiden.se
    Några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola (snabblänkarna nedan):
    utbildning/nbi-handelsakademin/juridisk-assistent-paralegal
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/lonekonsult
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/affarshogskolan/facility-management
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lönespecialist
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist

    Studie- och yrkesvägledare