Ida
    Hej!
    Jag funderar på att plugga på ett universitet i Kanada, och är väldigt sugen på någon blandning utav turism/business. Jag har bestämt mig för att söka in till ett kandidatprogram inom turism, där jag även får mycket business (båda går ju hand i hand)

    min fråga är dock hur framtidsutsikterna ser ut inom turism? Är det så svårt att få jobb inom turistbranschen som vissa säger? Det innehåller ju så många yrken och möjligheter! (Vill ju inte vara långtidsarbetslös efter min examen!)

    Jag undrar även om jag i framtiden borde kunna få ett jobb inom business? då många ämnen som man läser inom business ingår i turismutbildningar.

    Och min allra sista fråga lyder: kommer det påverka mig något att jag väljer att göra min utbildning utomlands? I synnerhet Kanada? Finns där något negativt som jag borde veta om? Eller har utlandsstudier bara positiv verkan på mina senare karriärmöjligheter?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    vilken spännande fråga! Dock är det också extremt svårt att svara på!
    För det första, så finns det så extremt många olika yrken i både turism- och i business-branscher!
    För det andra, så beror det mycket på just Dig: din förmåga att få ett jobb eller Skapa ett jobb (t.ex genom att starta ett eget företag) - även i de branscher där det skulle vara svårt att få jobb, är det ju alltid några som ändå får jobben eller uppdragen eller lyckas starta framgångsrika egna företag.

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - en sajt där över 2.ooo yrken finns beskrivna. Du kan t.ex börja med att kika på YRKEN INOM TURISM. Och kika sedan på yrken inom "business" som är jättemånga, några ex. på yrken: finansiell rådgivare, kapitalförvaltare & businesskonsult-investerare

    Ang. läsa utomlands respektive läsa i Sverige
    Det kan finnas för- och nackdelar. Internationella erfarenheter är många ggr mycket bra och speciellt om man ska jobba inom turism.

    Ännu en möjlighet är att med utländsk kandidatexamen söka till magister-  eller masterprogrammen i Sverige. Det finns idag (och förhoppningsvis kommer också finnas i framtiden: ett antal påbyggnadsutbildningar på avancerad nivå, se t.ex en lista på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=turism). På så sätt kommer du ha en kombination av utländsk och en svensk utbildning.

    Hälsningar
    Mikael