Hej S!
    yrket Barnskötare är i Sverige icke-reglerat, alltså blir det upp till en arbetsgivare att bedöma vem som får jobbet. Utbildning till barnskötare är endast en "rekommendation", inte ett krav - för att få anställning på en förskola.
    OBS! det finns kommuner som har bestämt att anställa (tillsvidare) endast legitimerade Förskollärare. Utan förskollärarlegitimation kan man i de kommuner endast få vikariat eller behovsanställning

    Utan legitimation (eller i alla fall Examen) som förskollärare kan man med vilken tidigare utbildning som helst, söka jobb som Barnskötare. Men vissa kommuner anställer barnskötare endast på tillfälliga anställningar och endast om det ej går att få tag på en förskollärare (alltså en person med examen från Förskollärprogrammet som i Sverige ges på högskolenivå  + helst även legitimation från Skolverket).

    Mina tankar kring din fråga:
    kunskaper i Svenska? - det är bra att kunna prata "bra" svenska för att annars blir det svårt att klara sig på anställningsintervjun och sedan när man jobbar på en förskola också kan man behöva även skriva och läsa rätt så bra på svenska (det finns dokument som man måste läsa och förstå fullt ut + kunna läsa böcker för barnen och "lappar" som föräldrarna skickar med barnen ... ).
    '**
    En ny yrkesroll inom förskola - Specialistbarnskötare: finns några utbildningar inom yrkeshögskola - kika gärna på
    halvtids utbildningar i Göteborg - yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-sprakutveckling och yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-larmiljöer
    halvtids distansutbildning - campus-nykoping/specialistbarnskotare