Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym! :)
    Din mamma kan boka tid hos studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där hon är folkbokförd; det är bra om hon - till det samtalet - tar med sig alla de betyg hon har och/eller skriver på pappret vad hon minns hon läste, när och vad hon då fick för betyg.
    Det borde vara möjligt att få ut Kopior på betyg från Tyskland.

    Sedan är det också viktigt att skaffa sig en uppfattning om Vilka yrken din mamma är intresserad av - det är ju mycket stor skillnad vad man ska skaffa sig för förkunskaper om man vill bli Helikopterpilot>> eller Reptilskötare>>... :) Det finns tusentals olika yrken. Det går att kika på dem på www.framtid.se

    Eftersom din mamma läste utbildning till Undersköterska, kanske hon vill bygga på den och kan i så fall söka till Yrkeshögskola - läsa för att bli en Specialistundersköterska, Tandsköterska, Apotekstekniker eller Steriltekniker - alla de utbildningar finns inom Yrkeshögskola. Hela utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se och yrkeshögskola kan även ta in obehöriga; därför rekommenderar vi att söka alla de yh som man är intresserad av, även om man vet att man inte är behörig.

    Studie- och yrkesvägledare