Marita67

    Hej! Jag undrar hur det ser ut med behörigheten för engelska 7. Just nu läser jag matematik 5 och har läst att för att få behörighet till läkarprogrammet utomlands behöver man ha läst engelska 7. Jag har fortfarande möjlighet att lägga till den kursen men förväntar mig inte få ett högt betyg och skulle därför lägga till det som utökad kurs. Det jag undrar är då om det skulle gå in i min merit, alltså kan jag bli behörig till läkarprogrammet som kräver engelska 7 samtidigt som jag har den som utökad kurs och då betyget inte går in i min merit?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Sverige funkar det så att kurserna som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt betygssnitt (som kallas för jämförelsetal) och detta även om en sådan kurs står i ditt examensbevis från gymnasiet som U-kurs (utökat program).
    Hur olika skolor utomlands beräknar den siffran med vilken du konkurrerar om plats på deras utbildningar kan jag inte svara på: det kan vara olika på olika skolor.
    Att du läser engelska 7 bör ge dig bättre/högre (mer omfattande och djupare) kunskaper i engelska språket, vilket är bra, oavsett vilken utbildning man ska senare läsa eller vilket yrke man siktar på.
    Vad jag vet, så kräver många utländska universitet att sökande till deras utbildningar genomför någon form av test i engelska (om undervisningsspråk på utbildningen ska bli engelska). Och i sådant fall är det i första hand dina Kunskaper i engelska som kommer spela roll och inte hur högt betyg du har i kurserna.
    Så, jag tycker det är bra om du läser engelska och så klart försöker få så högt betyg i eng7 och alla de andra kurserna som möjligt.
    Vad gäller U-kurserna (utökat program) så krävs det rektors beslut om det... Det är inte elevens rättighet att läsa utökat program på gymnasiet. Allt-som-oftast vinner man på att inte läsa U-kurser. Vi rekommenderar att i första hand (så långt det går) rymma alla kurser man vill läsa inom programmets 2500poäng. Detta för att undvika att läsa på mer än heltid och sprida sin tid och energi på fler kurser. Tar man på sig för mycket kan det tyvärr resultera i att man missar få godkända betyg + att man samtidigt också kan lida av överansträngning och i värsta fall "gå in i väggen" och då behöva bli sjukskriven och vara borta från studier och arbetsmarknaden i flera år.
    Så, mitt råd är att du försöker rymma eng 7 inom programmets 2500poäng. Prata med SYV på din gymnasieskola. Du får gärna visar det här svaret till SYV-en på din skola. Du får också gärna återkomma och berätta vad du fick ut av samtal med SYV-en på din skola.
    Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Marita67 :

      Om jag alltså läser Engelska eller Matematik 5 som utökade kurser får jag då den här 1,0 meritpoängen trots att de är utökade kurser (att jag inte tar med betyget från de kurserna in i min merit)?

    • Milla : I Sverige gäller (som nuvarande regler ser ut) att kurserna som ger meritpoäng räknas ÄVEN IN I SNITTBETYGET och på så sätt PÅVERKAR MERITVÄRDET två gånger (som meritpoäng + som kurser som ingår i "snittbetyget"). Hur det är utomlands, kan jag inte svara (kan vara olika i olika länder utomlands... det är möjligt att inga "meritpoäng" tas hänsyn till utomlands men hur utbildningarna utomlands set på U-kurser/utökat program kan jag inte heller ge svar på... som sagt, kan vara olika i olika länder). I Sverige är det dock så att även om Eng7 eller Matte 5 (eller båda) är i elevens examensbevis u-kurser (utökat program) så kommer betyget i kursen räknas in i elevens snittbetyg (jämförelsetal) och därför vinner eleven på att få så höga betyg som möjligt även i U-kurserna som ger meritpoäng. ... Av U-kurserna räknas in i elevens jämförelsetal (och på så sätt bidrar till meritvärdet) de U-kurser som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng; de övriga U-kurserna (som inte krävs för behörighet och inte ger meritpoäng) räknas inte in och därför påverkar inte alls eleverna meritvärde.
    • Milla : Läs mitt svar till dig igen. I början av svaret har jag skrivit att betygen KOMMER RÄKNAS IN I DITT SNITTBETYG även om de är U-kurserna. Men i din kommentar skriver du precis tvärtom... så jag förstår det som så att du inte har förstått mitt svar. Reglerna är krångliga ... suck.