Pedja
    Hej! Jag vill höja mina betyg genom prövningar. Jag har ett snitt på 13,5 ungefär och vill höja det till ungefär 16,5 (alltså 3.0). Min fråga är eftersom jag har 2600 poäng, och jag fick IG i Spanska 4 (som ligger som uttökat) så vill jag få det godkänt så att jag får inräknat meritpoäng. Min fråga är kommer det räknas in om jag får det godkänt eftersom jag skulle gärna vilja få de meritpoängen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Pedja!
    Maximalt antal meritpoäng är 2,5.
    Om du redan - genom andra kurser har max i merit, då kan du inte få mer.
    Om du inte redan har max i merit - kommer du få 1.0 i merit för godkänt betyg i Spanska 4.

    Undrar - om du fick IG och inte F då borde du ha läst enligt det gamla systemet, innan reformen 2011-12. Du skriver inte om du fick Slutbetyg, Examensbevis, Samlat betygsdokument eller Studiebevis - och det kan spela ganska stor roll vilken typ av utbildningsdokument du fick.

    För att klargöra allt kring dina betyg är det bäst att du bokar tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, tar med dig dina betyg och så kan ni gå igenom dina betyg och få fram
    - har du grundläggande behörighet till högskolestudier?
    - saknar du några kurser för särskild behörighet?
    - och hur du höjer dina betyg på bästa sättet.

    Vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare