bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'konditorutbildning' (5 st.)

    • Emel

      Bageri konditori eller ekonomi?

      Hej, jag tycker om att baka och tycker att det verkar kul att gå på bageri och konditori linje i gymnasiet. Men känner mig osäker för att jag tänker mig att det nog bara är tjejer som går på den linjen och jag skulle vilja ha lite mer...

      Julia: : Hejsan,du får gärna kika på allmän information om olika gymnasieprogram.Att utbilda sig till konditor efter gymnasiet om du får examen från gymnasiet och speciellt från ett... Läs hela svaret
    • Sara

      Får man gå utbildning på gymnasienivå efter att man har tagit examen?

      Jag tog gymnasieexamen 2017 och hade väldigt bra betyg, men vill inte arbeta inom det område jag tog examen som. Jag har sedan dess studerat på universitetet och tar examen nästa år men känner redan nu att jag förmodligen inte kommer trivas inom...

      Peter: : Hej Sara,gymnasiala studier för vuxna finns inom Komvux och på folkhögskolorna. Du får söka till komvux (i den kommunen där du ä folkbokförd, i... Läs hela svaret
    • Emma

      Chokladtillverkning ?

      Hej, om man har läst en utbildning via Lernia på gymnasienivå "Bagare och konditor" och vill bygga med en utbildning eller kortare kurs inom chokladtillverkning, vart vänder man sig vid en ansökan? Har ni tips på idéer på vilka kurser eller utbildning det finns i Skåne?

      Anna: : Hej Emma,inom yrkeshögskola finns det några få utbildningar inom Bageri-konditori; vet inte om de tar upp just choklad-tillverkning, men kika du på dem och ställ frågor till de utbildningsansvariga... Läs hela svaret
    • Amanda

      Bli kock/bagare/konditor efter gymnasiet?

      Jag har precis börjat på naturlinjen på gymnasiet. Jag är fortfarande inte helt säker på att det är natur jag vill gå och väger mellan natur och restaurang/livsmedel. Jag vet att natur är en bred linje vilket är bra då jag inte är helt säker på vad jag vill bli men det känns som att naturlinjen...

      Anna: : Hej Amanda! Det är mycket svårt att få gå yrkesutbildning på gymnasial nivå, när man redan är klar med gymnasiet. Det finns inte i alla kommuner och där det finns så är det "personer med kort tidigare... Läs hela svaret
    • Emilia

      Konditorutbildning efter gymnasiet?

      Hej! Jag går sista året på gymnasiet och läser ekonomi. Jag har ett stort intresse för bakning och har bakat sedan många år och har även en farmor som tidigare varit konditor. Jag skulle nu efter gymnasiet vilja läsa till konditor/bagare men vet inte var jag ska titta efter utbildningar. Har det...

      Lena: : Hejsan, jag sökte via denna länk på Studentum - kanske du kan hitta något intressant här http://www.studentum.se/search/educations?q=konditor Gå in på respektive utbildning och se vad som krävs. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga