bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'termins betyg' (4 st.)

    • Neptune

      Avbryta efter man fått betyg, men före terminslutet?

      Jag går nuvarande på en linje och funderar på att avbryta. Jag har fått betyg men inte i allt och undrar om det är bättre att avbryta efter terminen är slut så att man får slutbetyg eller liknade så man kan använda det man...

      Milla : : Hej,jag tror din fråga gäller en "linje" på universitetet (och inte ett program på gymnasiet eller en yrkeshögskoleutbildning eller en annan sort utbildning). Du... Läs hela svaret
    • m

      Fortsätta läsa på nästa termin med underkänt betyg på tidigare kurser?

      Hej, jag pluggar på universitet och börjat hösten 2022. Det har varit ganska svårt och jag har några kurser underkänt. Jag undrar om det går att ändå plugga vidare på termin 3 som börjar nästa höst även med U betyg? Finns det möjlighet att göra omtenta under sommarlov också?

      Julia: : Hej M,du måste söka svar hos personal på den institutionen där ditt program ges. När omtentorna ligger bestämmer lärosätet/institutionen. Om... Läs hela svaret
    • Alex

      Kan frånvaro påverka betyg?

      Jag har en vän som går i nian som har varit borta i nästan två månader på grund av sin sjukdom, ungefär halva tiden i taget med någon månads mellanrum. Han är orolig för att det kan sänka hans betyg denna och även...

      Mikael: : Hej! Läraren bör sätta betyg utifrån vilka kunskaper eleven uppvisar vid tiden för betygssättning. Frånvaro kan påverka möjlighet att skaffa kunskap och även möjlighet... Läs hela svaret
    • Signe

      Hur många meritpoäng behöver jag?

      Jag funderar på att söka in på Samhällsprogrammet på antingen Kungsmad eller Katedral (Växjö) och jag undrar hur många meritpoäng jag behöver för att komma in. Är det olika meritpoäng beroende på vilken inriktning man tar? Om jag inte får meritpoängen som behövs, kan jag ändå söka in & kanske...

      Anna: : Hej Signe, Mtv (Meritvärde) som krävs för att komma in på en viss utbildning, uppstår i efterhand, dvs det är först när antagningen blir helt klar och alla fick sina platser (efter midsommaren) då vet vi vad resultatet... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga