bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'IT-säkerhet' (4 st.)

    • Affe

      Vilka utbildningar kan leda till ett arbete som kryptolog?

      Hej, jag skulle vilja veta vilka eftergymnasiala utbildningar som kan leda till ett yrke som passar mig. Det jag vill fokusera på inom mitt yrke är nog främst kryptologi, statistik, och IT-/cybersäkerhet. En gnutta ekonomi skadar inte heller (jobbar gärna med kryptovalutor i framtiden). Jag...

      Anna: : Hej Affe,vill du jobba med att kravställa, granska och godkänna kryptosystem och IT-säkerhetprodukter? eller som eller som Kryptokonsult, se framtid.se/yrke/kryptokonsult ?Titta... Läs hela svaret
    • Moa

      Hur börjar jag jobba inom it-säkerhet?

      Hej! Jag är en vilsen potentiell student som inte vet vad jag ska börja i för ände riktigt. Jag är intresserad av molntjänster och IT-säkerhet, vill specialisera mig inom det. Jag har dock väldigt svårt att lista ut vilken utbildning som skulle passa bäst för att få mig dit jag vill....

      Julia: : Hej Moa,är du helt inställd på att läsa just på högskolenivå eller kan du tänka dig utbildning inom Yrkeshögskola?yh-utbildningar är kortare och mer praktiska;... Läs hela svaret
    • Anders

      Vad ska jag välja för väg för att bli IT-säkerhetstekniker?

      Hej Jag är intresserad av IT-säkerhet och skulle vilja läsa det. jag har redan en kandidat i statsvetenskap men det är inget jag vill jobba med. Jag hade allra helst läst på distans men kan även ta något i Kalmar (flyttar dit snart) eller på...

      Liselotte: : Hej Anders, din fråga är svår för oss att besvara och detta av olika anledningar: för det första, så är vi "allmänna vägledare" som inte... Läs hela svaret
    • Zuhra

      Kan jag välja naturprogram om jag vill plugga programmering?

      Hej! Jag är intresserad av att bli matte lärare eller programmare eller plugga IT - säkerhet. Min fråga är om vilket gymnasieprogram ska jag välja för att nå mitt mål? Vilka ämne är viktiga? Tack:-)

      Milla : : Hej Zuhra! Jag rekommenderar i första hand Teknikprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/TE. Ämnen som är viktiga: för att bli mattelärare - är det matematik, för att bli... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga