bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'eventkoordinator' (6 st.)

    • Lisa

      Hur går jag tillväga för att jobba med event, utan gymnasieutbildning?

      Jag hoppade av gymnasiet efter många om och men, pga måendet. Hann inte samla på mig så många ämnen. Idag jobbar jag på förskola i Stockholm, men hade velat utbilda mig till något jag känner mig riktigt intresserad utav. Hur...

      Peter: : Hej Elisabeth,det yrket som du ställer en fråga om, Eventkoordinator, är i Sverige ett av många icke-reglerade yrken. Det betyder att inga centrala eller... Läs hela svaret
    • Mona

      Lägga till vad som behövs ?

      Hej jag går i ekonomi juridik linjen och undrade om vad eller vilka kurser eller kurs jag behöver lägga till för att bli en evenemangs arrangerare. Liksom egen chef och ansvarig för att fixa evenemanger som konserter.

      Milla : : På din gymnasieskola kan du endast välja bland de valbara kurser som din skola kan erbjuda; vilka är de kurserna?  Efter gymnasiet kan du söka till högskola och/eller till yrkeshögskola ( se... Läs hela svaret
    • Miriam

      Ansöka till yh?

      Hej, Jag har inte bestömmt mig ännu men är ganska säker på att jag kommer gå någon yh utbildning i Stockholm eller Göteborg. Men min fråga är när stänger dem så att man inte kan söka längre? Har hört att man...

      Anna: : Hej Miriam, roligt att du har hittat flera olika intressanta för dig Yrkeshögskoleutbildningar! De har olika ansökningsperioder och man får titta på varje yh separat - när sista dag att söka blir. Sedan... Läs hela svaret
    • Miriam

      Jobba med event, kost eller miljön?

      Jag går nu hotell-och turism programmet och jag valde det för att jag ville jobba med att jobba inom event. lite större som melodifestivalen guldtuben eller något liknande. Tycker det skulle vara extra roligt att ha något med planeringen att göra. är alltid den som tar fram penna och block och...

      Liselotte: : Hej Miriam, du har varierande intressen - inom flera olika områden, vilket är jättebra, men samtidigt gör att det är svårt att ge konkreta råd om ett specifikt yrkesval. På... Läs hela svaret
    • Ellinor

      Läsa en eventutbildning på högskolan ?

      Hej! Det är skillnad på att läsa eventutbildning på en yrkeshögskola & på en högskola. På en yrkeshögskola behöver du ha arbetslivserfarenhet & i högskolan högre poäng i vissa ämnen. Gäller det specifikt matte då? & hjälper det inte om man har läst hotell & turism på yrkeshögskolan? Måste...

      Mikael: : Hej! Yrkeshögskola har möjlighet att göra undantag från behörighetskraven. Upp till 20% av sökande kan tas in i "fri kvot" (på sammantagen bedömning av deras meriter). Därför tycker jag du bör söka till en... Läs hela svaret
    • Matilda

      Hur listar man ut allting?

      Hej! Jag har totaltmissat att nästa vecka är sista ansökningsdagen vilket har satt mig i en sorts paniksituation. Just nu (för det ändras hela tiden) är jag intresserad av att studera event-koordinator. Jag älskar att planera, vara kreativ och vara en ledare. Väljer jag detta väljer jag...

      Mikael: : Hej Matilda! Jag undrar om du känner till Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex den här http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events För övrigt, så kan man inom yrkeshögskola... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga