bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'matte c' (7 st.)

    • Lo

      Kan man få svårare mattekurs?

      Jag undrar om man kan få jobba svårare matte om man går ett gymnasieprogram med för lätt mattekurs, jag har väldigt lätt för matte och jobbar redan nu i 8an med 9ans matte och kommer förmodligen börja med gymnasiematte i 9an (min...

      Anna: : Hej Lo!Så roligt att du gillar matte och har lätt på matte! Det finns ett antal "Spets"-utbildningar i matematik på några få gymnasieskolor (finns tyvärr inte i varje stad); se listan... Läs hela svaret
    • Johan

      Kommer jag överleva Matte 1c?

      Hej! Jag vill gå teknik i gymnasiet då jag vill bli spelutvecklare. Matte är inte min svagaste sida, men inte heller min starkaste. Jag har C i matte, kommer jag kunna klara matte 1c? det står att den linje jag vill gå har matte 1c, 2c, 3c. Vad innebär det?

      Anna: : Hej Johan,på teknikprogrammet och på naturvetenskapsprogrammet läser man et avancerade spåret i matte - c-spår och mattekurserna läses på TE och på NA i snabb takt.På... Läs hela svaret
    • Karl

      Påverkas gymnasiebetyg av extra kurser?

      Hej jag har nyligen tagit studentetn från ekonomiprogrammet. Men för att förbereda mig inför vidarestudier på högskola nästa år skulle jag vilja läsa C-matte. ´Det jag dock undrar är om betygen jag får om jag löser C-matten kommer påverka mitt slutbetyg eller göra mig obehörig för en specifik...

      Julia: : Studier efter gymnasiet kan inte "förstöra" de betyg du fick på gymnasiet . Betyg man får efter gymnasiet räknas in endast om de är nödvändiga ( krävs för behörighet ) eller om de höjer meritvärde .
    • Cassandra

      Utbildningen kräver matematik 3C, jag har bara läst matte C?

      Hej, I gymnasiet läste jag matte A, B och C. Min utbildning som jag vill läsa kräver matematik 3C. Jag ringde syv på den skolan som sa att jag måste läste Matematik 4 för att bli behörig. Jag är orolig ändå att jag inte kommer bli behörig eftersom att jag "missat" 3C. Hjälp!?

      Julia: : Hej Cassandra! Matematik 4 är en "högre kurs" som ibland också kallar för "överliggande kurs" och kurser i matte bygger direkt på varandra, därför ger... Läs hela svaret
    • john

      Läsa matte C på Ekonomi Juridik?

      God eftermiddag. Jag hoppade upp en klass förra året och läser i sista året i grundskolan. Denna termin kommer jag att gå ut med ca 320-325 i merit som jag hoppas och kommer att höja nästa termin. När gymnasievalet snart är aktuellt så är det två skolor jag har kollat mest på. Jag vill...

      Milla : : Hej John! Du har imponerande betyg och hög ambition! Det är jättebra! Innehåll i mattekurserna kan du lätt se på www.matteboken.se och där kan man också bedriva självstudier i matte. Någon sida som presenterar gymnasiala... Läs hela svaret
    • Oscar

      läsa upp efter gymnasiet?

      Om jag vill söka till en högskola där det krävs att jag har läst t.ex. Matematik C och det ingår inte under min gymnasietid, kan man då läsa matte C efter gymnasiet och sedan söka till den högskolan? Och hur lång tid skulle det ta att läsa t.ex. Matte C iså fall?

      Julia: : Hej Oscar! Matte C är en "gammal" kurs som fanns innan gymnasiereformen 2011. Man kan fortfarande idag läsa den på Komvux men den är på utgående och du bör i så fall läsa en motsvarande kurs Matematik 3b eller Matematik 3c. Alla... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga