bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'social fobi' (5 st.)

    • Linda

      Hur kommer man in på ett distansgymnasium?

      Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det...

      Anna: : Hej Linda!Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder... Läs hela svaret
    • elev

      Vad kan man jobba med trots social phobi?

      Hej, Har en aning svårt med det sociala och försöker arbeta mot det varje dag. Jag går mitt sista år på gymnasiet och undrar om man ändå kan söka till program för att sedan bli något trots sina svårigheter? Kan...

      Julia: : Hej,vad gäller Social Fobi - så kan det finnas behandlingar som kan hjälpa, bland annat samtalsterapi, kanske. SYV är inte expert på problematiken med social fobi, men jag tänker... Läs hela svaret
    • Katarina

      Gymnasium distans?

      Hej! Jag är en tjej som är 16 och har gått om, så jag går i nian. Ska välja gymnasium i vår men har en djup depression och social fobi och går knappt till skolan alls nu. Det enda sättet jag kan se mig att gå på gymnasium är om jag jobbar både hemma och där, men jag vet inte vilka gymnasium...

      Liselotte: : Hej Katarina, distansundervisning är det Korrespondensgymnasiet>>> som erbjuder. Du har vissa probIem som du beskriver i din fråga och jag tycker därför att du borde ha rätt tiII anpassningar av... Läs hela svaret
    • Frida

      Folkhögskola på distans, tidskrav för omdöme, framtidsmöjligheter?

      Jag gick gymnasiet (naturbruk) i ca 1,5 år varpå jag hoppade av med mycket höga betyg i de kurser jag hunnit genomföra. Orsaken till avhoppet var (odiagnosticerad) social fobi och depression. Hösten året efter började jag på en folkhögskola och läste allmän linje. I vår går jag ut med godkänt i...

      Liselotte: : Hejsan, det är mycket tråkigt att din hälsa gör att du fick byta skola och kan bara läsa på distans. Dina frågor är:- Går det att läsa... Läs hela svaret
    • Matilda

      Kommer de avslå min ansökan?

      Jag har social fobi och aspergers syndrom, dvs en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som autism. Jag är 21 år gammal och har gått en folkhögskola i Stockholmsområdet ca. 3 år sedan, men hoppade av pga dåvarande odiagnostiserad social fobi, men nu har jag stöd för det. Min fråga är att jag...

      Anna: : Hej Matilda! Jag kommer att samråda med kollegorna imorgon och vi ger dig ett svar så fort vi kan. Har du samrått med läkare och/eller psykolog, som har ställt diagnosen om vilken utbildning som skulle vara passande med tanke... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga