bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'inlämningsuppgifter' (5 st.)

    • Sarah

      fÅ ETT E PGA LÄMNAD IN EN VECKA EFTER?

      Hej jag går på gymansiet och har lämnat in en uppgift en vecka efter. Min lärare tycker att jag redovisade bra på uppgiften och ligger på betyget B men jag fick ett E för att jag lämnade in den en vecka efter.. är det okej att läraren sänker mitt betyg pga sent inlämnad????

      Liselotte: : Hej Sarah,Jag håller i princip med innehåll i kommentaren till din fråga. SYV saknar kompetens i hur Betygen sätts: den kompetensen har läraren. ***Jag tänker t.ex på att... Läs hela svaret
    • Felix

      Strunta i en inlämningsuppgift på komvux i kursen Engelska 6?

      Jag har en inlämningsuppgift som ska lämnas in 5 dagar innan slutprovet i ämnet Engelska 6. Jag funderar på och strunta i och göra den PGA att jag tycker uppgiften i sig är riktigt irrelevant. Uppgiften testar mer mina kunskaper inom yrket som detektiv än själva engelska språket. Känns ju mer...

      Anna: : Hej Felix, vi avråder från att strunta i att lämna in inlämningsuppgifter. Du kan kanske lägga in lite mindre tid på den uppgifter och lämna den i... Läs hela svaret
    • Amoola

      tips på hemsida?!?

      hej! vet ni någon speciell sidan på internet där man kan fråga lärare frågor? det vill säga om jag behöver hjälp med en biologiuppg. där de kan hjälpa en fram?

      Anna: : Hejsan, tanken är att du ska fråga din Iärare i BioIogi. Din Iärare gav dig uppgift. Och hen bör vara den som bäst kan hjäIpa dig, om du har stött på frågor och probIem. har du... Läs hela svaret
    • Sandra

      Kan ni tipsa mig om frågeställningar?

      Hej! Läser samhällsvetenskaps linjen med inriktning beetendeskap. Vi ska göra en uppgift som liknar gymnasiearbetet och jag behöver hjälp med en samhällsvetenskaplig frågeställning. Kan vara allt från droger, jobb, sociala medier osv. Har ni några tips??

      Mikael: : Hej Sandra, läs svar på den här sidan http://www.fragasyv.se/fragor/vad-ska-jag-skriva-foer-gymnasiearbete och se om någåt förslag som finns i det svaret, skulle passa... Läs hela svaret
    • mansoora

      jag vill ha höga betyg i gymnasiet?

      hej! jag vill att få A i alla kurserna i gymnasiet men när jag tänker på det så det verka svårt men t.ex. om jag få c eller B i betyg få jag säga till min lärare att om jag kan höja mina betyg till A? jag kan tänka mig att man kan höja sina betyg på något sätt jag menar inlämning eller extra...

      Anna: : Hejsan! Jag förstår att du har höga ambitioner och vill få höga betyg, helst vill du få A-betyg i alla kurser på gymnasiet. Det finns elever som uppnår alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet, men de är inte många. Hur... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga