bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'arbetsvägledare' (5 st.)

    • SaraTson

      Använda föräldrar som referens i jobbsökande?

      Jag är arbetssökande just nu och har endast arbetat i mina föräldrars företag tidigare. Jag vet att man inte bör ha anhöriga som referens i sitt CV, men jag har ingen annan referens att välja på. Hur hög betydelse har det om man anger ens...

      Milla : : Hej,min första tanke är att du bör samråda med en Arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen som förhoppningsvis har erfarenhet av att "hantera" liknande... Läs hela svaret
    • Daniel

      Hur kommer det se ut i cv:et?

      Hej Det är så att jag påbörjade en kandidatutbildning 2012, och tog en paus 2014 med 50% avklarat. Tiden efter det har jag gått tillbaka och klarat av kurser lite här och där, mycket p.g.a. brist av intresse för det ämnet. Däremot har jag...

      Milla : : Hej Daniel,om du endast har C-uppsatsen kvar, så tycker jag du vinner på att genomföra den sista delen och ta ut kandidatexamen. Vad gäller CV så kan man skriva det på väldigt många... Läs hela svaret
    • Peter

      Var hittar man studievägledare med helhetsperspektiv?

      Hej. Jag är journalist till yrket och har varit arbetslös ett halvår. Jag kan komma att behöva skola om mig till något annat, men jag vet inte till vad. Jag skulle behöva brainstorma idéer med en studievägledare som kan både högskole-,...

      Julia: : Hej Peter!En mycket intressant och viktig fråga du ställer nu. Men det är också jättesvårt att ge svar för att en sådan person som "kan" alla de olika... Läs hela svaret
    • sara

      Hur kan jag studera?

      Jag fick ett samlat betygsdokument när jag slutade gymnasiet. Valde sen att studera upp det för att få en examen. Behövde studera i 2 år men fick bara studiemedel för 1 år och 2 månader och sen var det slut. Det betyder att jag nu sitter i en cirkel. Jag kan inte studera för jag får då ingen...

      Mikael: : Bra förslag ges av Oleg i kommentaren ovan. Även arbetsförmedlingen kan bevilja dig aktivitetsersättning eller alfa-kassa och du kan försöka få genom ett undantag att du får läsa. Boka tid... Läs hela svaret
    • Oscar

      Hur kan jag få tag i en SYV?

      Jag hade behövt prata med en SYV för att få lite tips om vilka utbildningar eller yrken som kanske hade kunnat passa mig som person. Jag tog studenten förra sommaren och har inte en aning vad jag vill syssla med i framtiden, vem ska jag vända mig till för att få kontakt med en SYV? Kommunen jag...

      Liselotte: : Hej Oscar!Vilken bra fråga du ställer! Det är många i din situation: slutade på gymnasiet och vill prata med en SYV och inte vet vart de ska vända sig!Och det finns flera olika möjligheter:1.... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga