bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'ledsen' (5 st.)

    • Malin

      Kan man få studera hemifrån?

      Hej! Om man mår riktigt dåligt i skolan pga saker som inte går att förändra skulle man kunna få ett mer anpassat schema och studera hemmifrån? Jag går vårdprogrammet men har inte mycket praktiskt i skolan utan då endast på praktiken.

      Saga: : Hej Malin, undervisning på gymnasiala yrkesprogram finns i Sverige tyvärr inte på distans. Att göra anpassningar för enskilda elever så att de skulle kunna läsa på distans kräver... Läs hela svaret
    • Linn

      varför blir jag jämförd med min pojkvän i skolan?

      Det är så att sedan jag började allmän kurs på folkhögskola så har jag blivit jämförd min med pojkvän som slutade skolan för några år sedan. vi båda är väldigt ambitiösa av oss och sträva högt för att nå våra mål. det går bra för mig i skolan och lärarna har sakt att mina arbeten är ambitiösa...

      Anna: : Hej Linn,jag tror att lärarna menar att beröma din pojkvän för att de tycker han är så duktig. Jag tror och hoppas att de inte menar att du är "sämre" för att... Läs hela svaret
    • Malin

      Har detta gått rätt till?

      Hej, Jag bytte från ekonomiprogramet till barn- och fritidsprogrammet. Jag var fortfarande osäker när jag bytte men jag frågade min syv tydligt om jag kunde byta tillbkaka efter ett tag om jag ångrade mig, hon sade inte ett datum eller en viss tid som jag hade på mig för att byta utan hon var...

      Anna: : Hej Malin, jag förstår att du är ledsen och att du inte förstår varför det blev som det blev. Och jag vet inte heller exakt varför rektorn säger Nej till att du skulle byta tillbaka. En... Läs hela svaret
    • Hanna

      Varför blir allt så fel?

      Hej, jag skrev en fråga innan om att jag inte kommer in på BF eftersom det har gått såpass lång tid på terminen men att de bara är 27 elever i BF klassen och att det bara finns en BF linje och klass i hela min kommun. Mina föräldrar kontaktade rektorn och hon sade att vi kan ha ett möte men...

      Milla : : En tråkig situation du befinner dig i!  Varför man inte gör en ny klass kan bero på att det ej finns lärarkapacitet. Då ska lärare köra två lektioner för varje nuvarande... Läs hela svaret
    • Jelena

      Blev felaktigt uppsagd?

      Hej, jag fick AVA, allmän visstidsanställning på 4 månader och nu har det gått en månad och chefen "vill att jag slutar". Jag vill inte sluta, men det är kanske bättre att jag gör det i alla fall. I arbetsgruppen känner jag mig inte välkommen. Jag har också uppmärksammat vissa missförhållanden...

      Milla : : Hej Jelena! jag beklagar att en sådan tråkig sak hände dig. Jag kan ge följande råd: 1. se i ditt anställningsavtal (som du skrivit på när du fick jobbet) om vad som står om... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga