Hanna
    Hej!
    Jag har sökt till socionom utbildningen via alternativt urval där det skulle ingå två olika prov delar och sedan en intervju . Vad brukar det vara för prov? Och hur brukar intervjuarna vara ? Typ av frågor ex

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej, Hanna,
    att erbjuda AU, alternativt urval är ett undantag. Lärosätena själva får besämma OM de erbjuder AU och i så fall Hur de väljer inom AU - vilka sökande är de mest lämpliga.
    Intervjuer brukar innehålla frågor som försöker få reda på om man är extra-lämplig för "valt yrke"; intervjufrågorna behöver inte vara samma för alla sökande inom AU, utan det kan mycket väl vara så att frågorna skrivs för varje person, utifrån vilka handlingar den sökande har skickat in /ex. hur CV och ansökningsbrev ser ut/. Det kan också vara så att inga på förhand skrivna frågor finns, utan de som intervjuar ställer frågorna spontant, t.ex börjar med att säga; "berätta lite om dig själv" och sedan löper konversationen på...

    Fråga SYV kan egentligen inte ge någon info som svar på din fråga mer än det som står på lärosätets hemsida, som du själv kan läsa... och så kan vi också ge råd att antingen kontakta de utbildningsansvariga och ställa samma fråga till dem som du ställde till oss; eller "var bara dig själv" och "go with the flow", ta det som det kommer...

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - Lycka till!
    Hälsningar
    D: