Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en gymnasiekurs á 50 poäng kan läsas på en termin, eller på två terminer eller på ännu längre tid (då blir det glesare mellan lektionerna, om man läser under lång tid); skulle man läsa en sådan kurs på heltid (alltså i 40 timmar per vecka läsa endast den kursen) skulle det ta 2.5 veckor.
    Religionskunskap 1 är en obligatorisk kurs i examensbeviset från gymnasiet och därför måste det betyget räknas in i snittbetyget/jämförelsetalet och på så sätt påverkar ditt meritvärde. Meritvärde är den siffran med vilken du kommer konkurrera om plats (i betygsgruppen) på universitetet. Psykologi-kurserna kan vara obligatoriska eller valbara (beror på vilket gymnasieprogram du läser).
    Skillnaden på att ha F eller E i en 50p.kurs som ingår i examensbevis är "plus minus 0.2" (alltså om man höjer betyget från F till E, eller från E till A så vinner man + 0.2 till sitt meritvärde).
    Om jag misstolkade din fråga hör av dig igen och förklara mer ingående exakt vad du undrar över.

    Studie- och yrkesvägledare