ElevÖsteråker

    Jag har försökt att fråga flera gånger nu. Jag har svårt att hitta. Men vilket är den kortaste möjliga vägen att bli behörig lärare i vilket ämne som helst, 1an på lågstadiet till Gymnasiet. Och vad kan man göra för att ansöka om utökad lärarbehörighet vid senare tillfälle om man läser fler kurser eller program på högskolan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    lärarexamen kan man - i Sverige - få ut efter studier på högskole-universitetsnivå i 3 läsår (6 terminer) på heltid; det är den kortaste tiden för att kunna få ut lärarexamen.
    YRKESLÄRAREXAMEN får man i slutet av yrkeslärarprogrammet men då ska man för behörighet till det programmet skaffa sig bred och djup erfarenhet inom de ämnen (arbetslivserfarenhet) inom vilka man ska bli yrkeslärare i; se framtid.se/yrke/yrkeslarare - yrkeslärare undervisar bland annat på gymnasiets yrkesprogram; yrkeslärarprogrammet är på 90 hp (ofta ges på halvtid och därför är studietid på det programmet ofta 3 läsår); skulle man läst yrkeslärarprogrammet på heltid skulle man läst i 3 terminer men det krävs, som sagt, mångsidig och omfattande erfarenhet inom ngt yrke som undervisas på gymnasiets yrkesprogram.
    Det kortaste lärarprogrammet (förutom Yrkeslärarprogrammet) som jag känner till heter "Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem" och det är ett 3-årigt program.
    Du frågar också hur man kan efteråt utöka lärarlegitimationen... men det får bli "en senare fråga"; reglerna och utbildningsutbud förändras. Vilka kurser och program som blir sökbara om 3 år är det ju ingen som idag kan garanterat svara på.
    De som är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter jobbar som studievägledare på lärarhögskolorna.
    Mitt råd till dig är att du bokar tid med studievägledare på de lärarhögskolorna där du vill studera
    och diskuterar vilken eller vilka av deras utbildningar som du kommer att söka till (med tanke på din situation och de mål du har).
    Allmänt, så skulle jag rekommendera att hitta ett program och söka till det programmet; det är "enkelt och bekvämt" jämfört med att försöka få ihop utbildning av fristående kurser. Vid sidan av studierna kan du säkert börja jobba som "obehörig lärare" (vikariera för lärare som är sjuka eller frånvarande av annan orsak).
    Du kan också försöka få jobb som obehörig lärare och efter några försöka komma in i ngt projekt (som då förhoppningsvis kommer att finnas... ingen vet säkert men min bästa gissning är att projekt som hjälper obehöriga lärare bli behöriga kommer finnas även i framtiden); exempel på ett sådant projekt är VAL, vidareutbildning av lärare.

    Studie- och yrkesvägledare