Elev

    Hej, planen är att söka till lärare f-2 våren 2023. Jag undrar vad meritvärdet brukar ligga på (eller minst bör ligga på) för att bli antagen? Jag har ca 13.58 just nu.

    • Anna :

      I vilken stad vill du studera till lärare? Menar du F-3 Lärarprogrammet, som leder till yrket Lärare i förskoleklass och 1-3 årskurserna i grundskolan?

    • Elev : Hej, ja precis. I Kristianstad
    • Elev : Ska även lägga till matte 2a + en extra kurs på 100 poäng för att bli behörig. Har annars ”full”behörighet och nästan bara A/b/c poäng men problemet är att jag gjorde gymnasiet på komvux och har ”få” kurser som sammanlagt blir 2200 poäng.
    • Anna : Du får gärna läsa mitt svar nedan. Men jag ska nu se om jag hittar antagningsstatistik som du frågar efter... :)
    • Elev : Hej igen! Tack så mycket för svar, läste precis. Du får gärna säga till om du hittar någon statistik bara för att ha någorlunda koll
    • Anna : Enligt tidigare antagningsstatistik, kan det spela stor roll om du kommer prövas i BI, direktgruppen och/eller i BII, kompletteringsgruppen för att det syns ganska stor skillnad på antagningsgränserna mellan de olika urvalsgrupperna. Jag ska nu också utöka mitt tidigare svar till dig, se nedan.
    • Elev : Jag tror att jag kommer att få komplettera efter att ha ansökt. Jag söker med 2200 poäng men kommer att komplettera med matte 2a + kurs på 100 poäng (ej bestämt vilken än)
    • Anna : Du kan inte "söka med 2200 poäng" för att du är inte behörig. Ja, du måste göra ansökan inom anmälningsperiod (innan mitten på oktober) men sedan måste du få ut ditt Examensbevis från komvux i tid så att du senast 1 december kan komplettera din ansökan. Att få ut examensbevis kan ta tid - så du ska helst vara klar med alla kurser som kommer ingå i examensbevis redan i slutet av oktober eller senast första veckan i november. Många komvuxkurser är upplagda under en hel termin och slutar till jul eller i mitten på december. I så fall kommer du inte hinna komplettera din ansökan och kommer ej kunna börja läsa på ett högskoleprogram från våren 2023. Att komplettera sin anmälan till en högskoleutbildning och att prövas i KOMPLETTERINGSGRUPPEN är helt olika saker. Om du läst alla dina kurser som ingår i examensbevis på Komvux (eller i alla fall minst 2/3 delar av poängen) då kommer hela ditt examensbevis vara "icke-komplettering" och du prövas med det meritvärde i BI, direktgruppen. Du nämnde meritvärde i din fråga (som du "har") men det kan du inte ha för att meritvärde räknas ut på ett färdigt (komplett) examensbevis. Har du gjort planering mot examensbevis med SYV på komvux? Om inte - gör det snarast. Du måste bland annat ha godkänt betyg i gymnasiearbete eller i komvuxarbete. Det är kanske den kursen på 100p.som du måste "läsa"/göra.
    • Elev : Hej! Tack för värdefull information. Jag har redan gjort ett så kallat komvux arbete/gymnasie arbete och fått godkänt i den. Jag har bokat tid den 9 september för ”planering” mot examensbevis och enligt syv på vlc kommer jag hinna få den lagom till ansökningen. Men det hela känns som en djungel och det är hela tiden något nytt som dyker upp. Jag börjar matte 2a som en kurs på 10 veckor (minsta ja kunde ta va 10 veckor i min kommun) samtidigt som en kurs som heter information och kommunikation tror jag. (den är 100 poäng). Båda kurserna börjar 29 augusti och håller på i tio veckor. Examensbevis planerar vi den 9 september och jag fick veta att den kommer vara ”redo och klar att skickas” tills mina sista kurser kommer in. Men nu oroar jag mig över att inte hinna ansöka till våren. Särskilt om jag inte får godkänt i matte kursen och behöver göra en prövning.. har du något råd du vill ge mig? Tacksam för din tid!
    • Anna :

      Du kan i ditt examensbevis från komvux ha upp till 150 poäng F. Mattekursen är på 100poäng. Du kan alltså ha F i matte 2a in i ditt examensbevis om du för övrigt har andra kurserna godkända. Men matte 2 (2a eller 2b eller 2c) krävs ju som Särskild behörighet till det programmet som du är intresserad av, så du kan ta ut ditt examensbevis och med F i matte 2a och med det få Grundläggande behörighet men du kommer sakna Särskild behörighet, så du kommer inte komma in i så fall. Du behöver alltså få lägst godkänt betyg i matte 2, t.ex i 2a.
      Om du från 29 augusti läser kurserna på 10 veckor - så har du kursslut fredagen den 4 november. I så fall borde du hinna få ut ditt examensbevis innan 1 december och komplettera din anmälan (som du gjort inom anmälningsperioden) men du måste då få godkänt betyg i mattekursen. I den andra kursen kan du få F, om det är inte en kurs som krävs för särskild behörighet (du kan ju ha upp till 150 F-poäng i ditt examensbevis från komvux). F-poängen drar dock ner meritvärde, så det är inget vi direkt rekommenderar att man gör, men om du t.ex gör högskoleprovet och kan komma in i HP-urvalet, så är det i så fall det viktigaste att du
      - får ut ditt examensbevis innan 1 december och Kompletterar din anmälan senast sista kompletteringsdag!
      och
      - att du har godkända betyg i alla kurser som krävs för Särskild behörighet till den utbildning som du söker till.

    • Elev : Har tyvärr redan två ämnen med F. Idrott och historia 2. Men det är väl viktigt att jag har godkänt i matte 2 för att bli behörig heller?
    • Elev : Jag kan alltså inte ansöka som vanligt till universitet sedan komplettera med matte 2a och extra kursen ?
    • Anna : Du nämner "idrott" - vilken kurs är det i idrott som du har F i?
    • Elev : Jag har f i hela kursen idrott och hälsa. Jag har även f i historia 2 b-kultur.
    • Anna : Heter kursen "Idrott och hälsa 1"? Den kursen, alltså Idrott 1 får ej ingå i examensbevis från komvux, så den kursen och de poängen kan du bortse ifrån. Planerar du ta in F i Historia 2b in i ditt examensbevis?
    • Anna :

      När jag frågar "vilken kurs i Idrott" så finns det flera kurser inom ämnet idrott - t.ex Specialidrott och Idrott och hälsa 2. Just kursen som heter IDROTT OCH HÄLSA 1 får inte ingå i examensbevis från komvux. Så, om du planerade ta in de 100poängen som Idrott 1 ger, så kan du inte göra det.

    • Elev : Ja precis, det är idrott och hälsa 1. Faller de poängen bort då? Isåfall hamnar jag ju på 2300 poäng.. jag kan inte få ett examensbevis på bara 2300 poäng va? Jag tänkte ha f i historia 2 b i mitt gymnasie examen ja. Nu blir jag så frustrerad att ingen syv sagt det alla gånger vi pratat om min gymnasie examen för jag hade räknat med de poängen.
    • Elev : Finns det något ”snabbt” sätt att skaffa mer poäng? Prövning? Problemet är att just i den staden jag bor i nu börjar inte prövningar förens 7 november. Känns som jag redan kommer ha fullt upp med matten och extra kursen då. Speciellt att jag är mitt i flytt och småbarnsförälder.
    • Elev : Tycker du att jag ska ta en annan kurs till på kanske 50 poäng (eftersom jag endast kan ha 150 poäng F) som jag inte ”anstränger mig i så värst” och för F? Eller kommer det fortfarande inte bli 2400 poäng och därför inget gymnasie examen?
    • Elev : Tycker du jag ska ta en valfri kurs på 100 poäng som ersätter idrotten och göra en prövning i den och få ett F? Bara för poängens skull?
    • Anna : Vi rekommenderar att göra en PLANERING MOT EXAMENSBEVIS som ett dokument på en blankett där man ser tydligt vilka kurser som ska ingå; de flesta komvux har sådana blanketter som just heter Planering mot Examensbevis där man har flera kolumner: a) kurser i vilka eleven redan har godkända betyg och som ska ingå i examensbevis; b) kurser som eleven bör läsa till eller göra prövning i (obligatoriska kurser i vilka eleven ännu inte har betyg i); c) valfria kurser á "si och så många poäng" som eleven fritt får välja - för att komma upp till 2400 poäng. Att "prata om examensbevis" kan man göra men det blir inte tydligt och man kan missa viktiga saker som t.ex att idrott1 får ej ingå. Du måste ha 2400 betygsatta poäng i ditt examensbevis och av dem får max 150p.vara betygsatta med F. Om du redan nu tar in en 100p.kurs med F så har du "plats" för ännu max 50poäng F. Men du måste totalt sett ha 2400poäng (alltså 2250p. godkända betyg) som ingår i ditt examensbevis. Examensbevis tar du ut "för livet". Ingenting i examensbeviset får i efterhand ändras. Tänk om du senare i livet vill söka andra utbildningar och då sitter du "fast" med historia-kursen med F-betyget + ännu en 50p.kurs med F-betyget. Du blir tvungen att läsa upp just de kurserna om du vill höja ditt snittbetyg. Som du beskriver din situation, så har du mycket att tänka på: flytt, små barn och ont om tid att uppfylla kraven för examensbevis. Det är också svårt att hitta var man kan göra prövningar. Om du inte gör högskoleprovet eller redan har resultat från högskoleprovet och får lågt meritvärde på ditt examensbevis, kommer du kanske tyvärr inte in på den utbildningen du söker till våren. Har du "plan B"? Vad ska du göra om du inte ska börja läsa till F-3 Lärare i januari 2023?
    • Elev : Jag har tyvärr inte någon plan b. Har kämpat med mina betyg i något år nu och det känns nästan som man bara står och trampar. Samtidigt som jag har svårigheter med matten och kan inte samla på mig hur många kurser som helst under de tio veckorna.. men jag tänker såhär. Om jag ENBART får ha f i 150 poäng, kan jag ersätta idrotten med en 50 poängs kurs som jag får godkänt på samt en 100 poängs kurs som jag också försöker få godkänt på? Då har jag ”enbart” ett F som är historian. Jag undviker högskoleprovet eftersom jag har svårigheter med matten och klarade precis matte 1a. Om jag förstått det rätt är det en hel del matte. Prövningar kanske jag kan lösa genom att göra i en annan stad eller så. Jag vill verkligen öka chanserna för att kunna söka inför våren 23..
    • Elev : Hej igen, jag har nu ansökt till att söka till matte 2a och två kurser till med 100 poäng, sammanlagt 300 poäng och satsar på minst ett E på alla. För att hamna på 2400 poäng nu när idrotten faller bort.
    • Anna : Bra att du har ansökt om kurserna á 300poäng men det blir 150% studietakt som kräver studieinsats på 60 timmar per vecka och det är inte alls säkert komvux ger dig plats på så många kurser (så mycket studier under så kort tid). Komvux kan vägra ge plats på kurser som överstiger heltid (anledning: studieplatserna ska räcka till fler personer + att vid studietakt som överstiger heltid minskar chansen att få godkända betyg eftersom den studerande sprider sina krafter och sin energi på fler kurser). Prata med SYV på komvux. Jag vet inte om jag ska råda dig att be om undantag så att rektor skulle godkänna att du ska läsa på 150% av studietakt... Å ena sidan är det din enda chans att hinna få ut examensbevis i tid så att du ska ha en chans att komma in på utbildningen till våren. Å andra sidan: är det rätt att riskera både att inte nå upp till målet och samtidigt riskera sin hälsa (tänker här på överansträngning). Ja, det finns folk som läser på 150% men då tar de inte samtidigt hand om små barn. Men tanke på att du har (enligt egen uppgift) svårt för matte, att du har små barn och att ditt meritvärde kommer förmodligen inte räcka till för att bli antagen. Om du tar in ännu 300poäng med endast E i betygen, då sänks ditt meritvärde eftersom E-betyget motsvarar 10.0... Du har idag, uppger du snittbetyget på 13.58 och med 300p.E kommer du ha sänkt snittbetyg till cirka 13.20... Jag vet inte om jag vill råda dig att anstränga dig väldigt mycket under de 10 veckorna som du läser kurserna på 150% av studietakt... Jag vet inte ens om komvux låter dig läsa i så hög studietakt. Som regel får man endast plats på kurser på komvux på max 100% av studietakt.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mana!
    Antagningsgränserna förändras (går upp och ner) och utbildningsutbud förändras också. Om du vill söka till högskole-universitetsprogram i Sverige som startar Vårterminen 2023 kommer du kunna se det fullständiga utbildningsutbudet först i mitten av september (alltså om cirka en månad). Utbildningsutbud fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Om någon ny utbildning till F-3 Lärare dyker upp: på ett nytt lärosäte där det programmet ej tidigare har givits, då finns det ingen tidigare antagningsstatistik, över huvudet taget.
    Om du återkommer med uppgift i vilken stad du vill läsa till F-3 Lärare, kan vi se om det programmet har tidigare gjort antagning och titta på antagningsgränserna (var de brukar ligga) men det hjälper ju ändå inte så mycket för att vid nästa antagningsomgång kan gränsen gå upp eller ner (det är ingen som på förhand vet). Jämför: löpartävling - hur snabbt ska man springa för att komma in i finalloppet? Man kan titta på vilken tid som förut gav plats i finalen, men hur blir det i framtiden? Det beror på hur snabbt deltagare springer. Och på samma sätt funkar konkurrensen om utbildningsplatser: det finns ett antal platser och så konkurrerar alla som anmälde sig med sina meriter. Ingen ännu vet vilka meriter som dina konkurrenter kommer att ha - för att anmälningsperiod kommer att sluta i mitten av oktober och sedan kan man komplettera sin anmälan till början på december 2022. Men inte ens då vet man säkert hur höga meriter som kommer att ge plats på utbildningen för att de som blir ANTAGNA i första omgången (Urval 1) kan tacka Nej till sina platser, och då kallas sökande från RESERV. Alla behöriga sökande ställs i RESERV. Så, om du är behörig och gör anmälan inom anmälningsperiod, kommer du antingen Antas eller ställas i Reserv. Och man kan komma in från reserv även under första veckorna av utbildningen (alltså när utbildningen redan har börjat - under de 2-3 första veckorna kan man fortfarande bli erbjuden studieplats om de som påbörjade utbildning hoppar av).
    Du får gärna försöka höja ditt meritvärde. Du får också gärna göra högskoleprovet. Med resultatet av högskoleprovet prövas man i HP-urvalet (alltså, i ännu en till urvalsgrupp) och med det har ännu en chans att komma in.

    Antagningsstatistik för Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Högskolan Kristianstad) visar på att det finns ganska stor skillnad på antagningsgränserna i olika urvalsgrupper.
    Vid antagning till vårterminen 2022 kom man in i BI, direktgruppen med meritvärde på 13.03. Men i BII, kompletteringsgruppen krävdes det 14.83 i meritvärde.
    Och om man tittar längre bak i tiden: till antagning till vårterminen 2021 krävdes det över 14.25 i både BI och BII (så med det meritvärde som du har idag skulle du inte kommit in till VT21, men du skulle kommit in till VT22 om du prövades i BI, direktgruppen men ej i BII.
    Jag ser också att det är mycket låga resultat på högskoleprovet som tidigare gav plats på det programmet som du är intresserad av. Så, jag rekommenderar att du, om möjligt, gör högskoleprovet. Jag rekommenderar också att du försöker höja ditt meritvärde. Se också om du kan tänka dig söka till fler utbildningar - titta t.ex på vad som finns inom yrkeshögskola, t.ex utbildningar till Specialistbarnskötare och till Lärarassistent.
    Du får gärna kika på några yrkeshögskoleutbildningar (några exempel nedan) - hela utbudet finns på www.yhguiden.se:
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/specialistbarnskotare-funktionsvariationer-sprakutveckling-distans
    utbildning/campus-nykoping/specialistbarnskotare-distans
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-inkludering-lernia-orebro-distans