sofia
    jag går IM, introduktionsprogrammen, och är redan godkänd i 9:ans matte. Så nu läser jag matematik 1b och undrar vad det är. Är det en gymnasiekurs? kommer jag ha nytta av det om jag kommer in på ett program nästa år?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Ja, Sofia, Matematik 1b är en gymnasiekurs.
    Matematik 1 är en obligatorisk kurs i Gymnasieexamen.
    Man kan, alltså, inte få ut gymnasieexamen utan Matematik 1a, 1b eller 1c.

    Matematik 1a läses på yrkesprogram.
    Matematik 1b läses på Estetiska, Humanistiska, Samhällsvetenskapsprogrammet och på Ekonomi.
    Matematik 1c läses på Naturvetenskapsprogrammet & på Teknik.

    Ja, du kommer att ha stor nytta av Matematik 1 på olika sätt: om du skall ta ut gymnasieexamen, måste ett GODKÄNT betyg i den kursen ingå. I annat fall är mattekunskaperna ändå väldigt bra att ha - det behövs i alla slags jobb och i livet i övrigt (att kunna räkna och tänka logiskt, vilket man också lär sig när man läser matte).

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte