Lovisa

    Hej! Jag går bild estet och funderar på att lägga till matte 3 b till 3:an. Dock tycker jag att matte är jättesvårt och jag tycker verkligen inte om det (Mina matte betyg ligger runt E). Anledningen till varför jag ändå kanske ska välja det är för att det ger merit poäng och öppnar upp fler dörrar. Och andra sidan planerar jag inte på att läsa något. med jätte mycket matte på universitet, då jag ogillar matte. Men man kanske behöver matte 3b kursen ändå? Jag vet inte. Så jag vet iallafall inte helt enkelt om det är värt det att ta matte 3b?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    du har rätt i att matte 3 (godkänt betyg) kommer ge dig + 0.5 meritpoäng men om du får endast E i matte 3b men kan samtidigt få A i en annan 100p.kurs som du kan läsa i stället för matte3b, då "förlorar du" endast - 0.1 (av totalt 22.5 möjliga); det är alltså "nästan" lika bra för ditt meritvärde att ha E i matte 3b eller A i en annan lika stor kurs á 100p.
    "Risken" ligger i att få F i matte 3b, då får man ej meritpoängen och dessutom förlorar - 0.4 vilket är skillnad mellan E och F.
    Prata med matteläraren, som känner dina förutsättningar att klara mattekurser mycket bättre än ngn annan; ni kan i samråd med varandra komma fram till om det blir "lönt" för dig att läsa matte 3b.
    Godkänt betyg i matte 3 krävs för särskild behörighet till ekonomiutbildningar på högskolenivå, bl.a till civilekonomprogrammet och till utbildningar som leder till yrket Fastighetsmäklare.