Hej Pedro!

    Jag ska försöka förklara vad skillnaden mellan de olika skolformerna är och vilka som har behörighet för att börja på dem. Återkom om något är oklart efter att du har läst min förklaring.

    Alla "blåa" ord i mitt svar (och andra våra svar också) är Klickbara länkar, där mer relevant information finns.

    Högskola och Universitet - är "samma sak", kan man säga. Högskola kan ansöka om att få kallar för Universiet och kan få den ansökan beviljad och då blir t.ex Högskolan i Örebro till Örebro Universitet, det har i princip ingen praktisk betydelse för den som läser på högskola eller universitet i Sverige.

    Yrkeshögskola>> är en annan form av eftergymnasial utbildning, som på vissa punkter skiljer sig från högskola/universitet.

    Komvux = kommunal vuxenutbildning och varje kommun ansvrar själv för sin komvux. Komvux kallas också ofta för Vuxenutbildningen och där kan man läsa kurser på grundskolenivå, gymnasial nivå och ibland också några kurser på eftergymnasial nivå, men det är ovanligt om komvux erbjuder läsa på eftergymnasial nivå.

    Och nu - angådende behörighet till de olika skolformerna:

    Komvux - är man 20 år gammal eller har redan läst 3 år på gymnaiset, kan man söka till komvux.

    Yrkeshögskola och högskola/universitet kräver att man har "gymnasiekompetens" men det är olika vad man menar med "gymnasiekompetens".

    Om behörighet till yrkeshögskola, läs här>>>

    Om behörighet till högskola/universitet, läs här>>>

    Vissa yrken kräver att man läser på högskola/universitet som t.ex för att jobba som Sjuksköterska>> eller som Civilingenjör>> så krävs det en högskoleutbildning.

    Andra yrken är det mer flexibelt med, som t.ex Programmerare>> eller Marknadsförare>> så kan man får jobb både efter högskola/universitet och efter yrkeshögskola och i vissa (sällsynta) fall även efter gymnasiet direkt.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till med din studieplanering!

    ANNA