Tania
    Hej!

    Jag undrar vad skillnaden mellan en kriminaltekniker och en kriminalinspektör? Har de två olika uppgifter?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tania,
    Kriminaltekniker är en polis, som efter polisutbildningen sedan har specialutbildat sig inom brottsplatsundersökningar. För att vidareutbilda sig till kriminaltekniker behöver man först jobba som polis i minst 1 år & sedan ansöker man om utbildning genom sin polismyndighet.
    En kriminaltekniker arbetar vid någon av polisens TEKNISKA enheter. Kriminaltekniker undersöker och analyserar vissa spår själva, medan en del sänds vidare till speciella laboratorium.

    Kriminalinspektör löser brott. Vanligtvis utbildar man sig till polis först och söker sedan interna utbildningar för att kunna på sikt bli kriminalinspektör. En annan väg att gå är att läsa kriminologi på högskola/universitet och söka sig till polisen sedan för att bli den så kallade "civilutredare".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare