Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'fastighetsutveckling' (4 st.)
-
Vilken civilingenjörsutbildning bör jag välja - fastighetsbranschen?
Hej! Jag tar studenten nu till sommaren och funderar på att läsa vidare till civilingenjör, där jag senare skulle vilja arbeta i fastighetsbranschen efter avklarad utbildning. Jag är dock inte riktigt säker på vilken civilingenjörsutbildning som...
Hej!Om du är intresserad av att arbeta inom fastighetsbranschen som civilingenjör finns det flera utbildningar som kan vara lämpliga. Här är några... Läs hela svaret -
Kan man vara fastighetsmäklare på deltid?
Hej, jag har sett många i andra länder som har ett jobb men jobbar också som fastighetsmäklare på deltid. Ibland brukar de också vara privata mäklare som inte jobbar för någon utan bara har tillräckligt med pengar för att köpa...
Hej!yrket Fastighetsmäklare är i Sverige strikt reglerat, för att kunna bli registrerad som fastighetsmäklare måste man uppfylla ett antal krav: bland annat krävs... Läs hela svaret -
Hur fungerar de med universitetsantagning?
Hej! Jag har insett att jag vill studera fastighetsutveckling med fastighetsförmedling på KTH efter gymnasiet, men problemet är att jag tog skolan för oseriöst i åk 1 (fick 2 E, 2 D, 4 C och 1 B ) och mina betyg nu i åk 2 kommer inte vara jättebra...
Hej Axel,det viktigast är att bli Behörig, för att obehöriga deltar inte i konkurrensen om högskoleplats. Till kth/fastighetsutveckling-fastighetsformedling/utbildningen behöver du... Läs hela svaret -
Tekniskt basår garantiplats?
Hej. ger tekniskt basår på KTH garantiplats på programmet ”fastighetsutveckling med fastighetsförmedling”? Eller är det endast ingenjörsprogrammen?
Hej Anna, den frågan måste du få svar på - på just det lärosäte som du vill läsa på. Det är varje lärosäte som självt bestämmer om de erbjuder... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga