HannesViktorsson

    Hej! Jag tar studenten nu till sommaren och funderar på att läsa vidare till civilingenjör, där jag senare skulle vilja arbeta i fastighetsbranschen efter avklarad utbildning. Jag är dock inte riktigt säker på vilken civilingenjörsutbildning som är bäst för mig att välja utifrån dessa förutsättningar. Så min fråga är då vilken civilingenjörsutbilding som gör mig bäst lämpad för att arbeta inom fastighetsbranschen? Mvh Hannes

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Om du är intresserad av att arbeta inom fastighetsbranschen som civilingenjör finns det flera utbildningar som kan vara lämpliga. Här är några förslag:

    1. **Civilingenjör i byggteknik:** Denna utbildning fokuserar på tekniska och konstruktionsaspekter av byggnadsindustrin. Du kommer att lära dig mycket om byggmaterial, konstruktionsmetoder, strukturell design, och byggteknik. Detta är en viktig kunskap inom fastighetsbranschen då det handlar om att konstruera och underhålla fastigheter.

    2. **Civilingenjör i samhällsbyggnad:** Denna utbildning fokuserar på planering, utformning och förvaltning av infrastrukturprojekt. Det inkluderar studier om stadsplanering, trafikplanering, vattenresurshantering och miljöteknik. Dessa kunskaper är mycket värdefulla för att utveckla och förvalta fastigheter.

    3. **Civilingenjör i fastighetsekonomi:** Denna utbildning kombinerar tekniska kunskaper med ekonomisk förvaltning av fastigheter. Du kommer att lära dig om fastighetsvärdering, fastighetsförvaltning, finansiering av fastigheter och fastighetsutveckling. Det är en utbildning som ger dig stabil teoretisk grund för att förstå de ekonomiska och förvaltningsmässiga aspekter av fastighetsbranschen.

    4. **Civilingenjör i industriell ekonomi med inriktning mot fastighetsutveckling:** Denna utbildning fokuserar på tekniska och ekonomiska aspekter av fastighetsutveckling och förvaltning. Du kommer att lära dig om fastighetsplanering, fastighetsfinansiering, fastighetsinvesteringar och fastighetsförvaltning. Det är en lämplig utbildning för att arbeta som fastighetsutvecklare eller fastighetsförvaltare. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/fastighetsutvecklare och framtid.se/yrke/fastighetsförvaltare

    Det är viktigt att du funderar över svar på frågan: Vilka aspekter av fastighetsbranschen som du är mest intresserad av? och välj sedan en utbildning som bäst matchar dina intressen och karriärmål. Oavsett vilken utbildning du väljer är det också viktigt att skaffa sig praktisk erfarenhet genom praktik eller projektarbete inom fastighetsbranschen för att öka dina chanser att få jobb efter examen.
    Du får också gärna kika på utbud av utbildningar inom yrkeshögskola (de utbildningar är kortare och mer praktiska - du kommer komma ut i jobb mycket snabbare och det är också många gånger lättare att få jobb efter en yrkeshögskoleutbldning, jämfört med högskole-universitetsutbildning, vilket beror på flera olika aspekter men en av dem är att man inom sin yrkeshögskoleutbildning genomför LiA, lärande i arbete (en sort "lång plaktik")).
    Nedan finns några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-management
    yhguiden.se/utbildning/kyh/fastighetsingenjor-drift-underhall-och-fastighetsforvaltning
    yhguiden.se/utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/fastighetsforvaltare

    Studie- och yrkesvägledare