Marcus
    Vad är skillnaden mellan it tekniker och en supporttekniker? Vem har högst lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:

    IT-TEKNIKER
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.


    SUPPORTTEKNIKER
    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    LÖNEUPPGIFTER
    Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med '1 dec 2020' (2 st.)

    • Sara

      läsa en kurs igen ?

      Hej. Jag har läst historia 1b och fått godkänt i det i min förra skola. Men nu kommer min skola läsa historia nu i 2an istället, och jag undrar då om jag får läsa historia 1b en gång till även fast jag är godkänd i det...

      Julia: : Hej Sara,som gymnasieelev har du rätt att läsa på heltid; detta bland annat för att inte förlora rätten till studiehjälpen från CSN.Om din skola kan ge dig en annan kurs att läsa på de... Läs hela svaret
    • Pauline

      Uppdateras ansökan på antagning?

      Jag ska läsa en kurs på komvux som är pågår fram till 18 December i år. Ansökan till utbildningar vårtermin stänger 15 Oktober, då är jag inte färdig med min kurs. Min fråga är om min ansökan med de nya...

      Julia: : Hej Pauline,enligt info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum är sista dag att komplettera ansökan till svenska högskoleutbildningar till vårterminen 2021 - den 1... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga