Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'särskilt stöd' (3 st.)
-
Letar efter jobb inom IT?
Hej! Jag heter Sam, är en 23 åringskille som avslutade studierna pga mina skäl. Har gått gymnasiet, tyvärr blev jag inte klart. Efter det påbörjade jag folkhögskolan för att kunna bli klart med gymnasiebetyg. Det är där som jag slutade...
Hej Samjag tycker du bör vända dig till Arbetsförmedlingen och undersöka om du har rätt till någon form av särskilt stöd, t.ex om du har rätt till lönebidrag. Det funkar så att... Läs hela svaret -
finns det fullständig förteckning över sidor för vägledning?
Hej, jag undrar om det finns ngn mer eller mindre fullständig länksamling för vägledning för personer i behov av särskilda insatser (personer med funktionsvariationer av olika slag)? Tack! V.Anonym
Hejsan,eftersom funktionsvariationer finns av många olika slag, så är det svårt att ha en fullständig länksamling som skulle omfatta alla de olika möjliga... Läs hela svaret -
Hitta rätt jobb?
Hej, känner mig rätt vilsen i livet och behöver hjälp att hitta rätt. Det mitt problem handlar om är att jag inte kan komma på vad jag vill jobba med, alla jobb jag har testat på har känts jätte jobbiga och vill hellre bara sitta hemma och gråta. Är nu arbetslös och lever via min sambos lön och...
Hej, Amanda! Tråkigt att du sitter hemma och gråter! Inget blir bättre av att gråta utan du skulle behöva söka hjälp. Jag tänkter på psykolog på arbetsförmedlingen i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga