Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'UCAS' (4 st.)
-
Vägen till läkarprogrammet i Uk?
Jag ska ta studenten snart vilket är skönt efter 3 långa år. Nu när jag är klar så vill jag fortsätta följa min dröm till läkarprogrammet men vill så gärna testa på något nytt som att plugga utomlands. Jag har...
Hej!Vi på FRåGA SYV svarar, som regel, på frågor om yrken och utbildningar i Sverige. Vi har inga egna experter på studier utomlands och kan därför endast ge en allmän/generell... Läs hela svaret -
Extramerit när man söker med UCAS?
Hej! Jag undrar bara om ens extra merit räknas in om man söker med UCAS till skolor i Skottland. Jag är rätt så intresserad av att studera där men jag tror jag skulle behöva min extramerit om jag vill komma in på de utbildningarna jag satsar på. Tack i förhand!
Hej, om du menar Meritpoäng>> - då gäller de, så vitt jag vet, endast till de flesta (inte till alla ) högskoleutbildningar på svenska högskolor/universitet, ej utomlands. Men... Läs hela svaret -
Konvertering av Svenska betyg till brittiska UCAS?
Hej! Jag undrar hur jag koverterar mina Svenska gymnasie betyg till det brittiska poängsystemet UCAS? Hur gör jag? Mvh My
Hej My,jag har nu pratat med en sakkunnig på Universitets- och högskolerådet och med en annan sakkunnig - som jobbar på Skolverket. Och det är det jag fick fram:Universitet i... Läs hela svaret -
Måste man skriva sina grundskolebetyg vid ansökning genom UCAS?
Jag vill studera läkarlinjen i Storbritannien. Jag undrar bara om man måste skriva in sina grundskolebetyg i UCAS. Det är så att jag inte är riktigt nöjd med mina och vill inte att de ska påverka mina chanser att komma in på universiteten jag har ansökt till.
Hej Anna, om de begär dina GrundskoIebetyg, då måste du skriva in dem. Om de inte specifikt begär grundskolebetygen, finns det ingen anledning att uppge dem, tycker jag. Bästa häIsningar ANNA
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga