Marcus
    Vad är skillnaden mellan it tekniker och en supporttekniker? Vem har högst lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:

    IT-TEKNIKER
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.


    SUPPORTTEKNIKER
    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    LÖNEUPPGIFTER
    Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med '#gymnasieexamen' (3 st.)

    • Sara

      Kan man ha gymnasiegemensamma kurser som utökade kurser?

      Om jag har dåliga betyg i några gymnasiegemensamma kurser såsom eng 5, histora 1b och fysik 1a, går det att ha dem som utökade kurser i examnbeviset och ersätta dem genom att läsa 350p av andra frivalda ämnen? Beräknas dem i jämförelsetalet i så fall? Är fysik 1, historia1 och samhälle 1...

      Julia: : Hej Sara,du behöver inte ta ut examensbevis just från område Naturvetenskap-teknik; du kan t.ex ta ut Yrkesexamen, t.ex mot yrket Undersköterska + ha godkända betyg i... Läs hela svaret
    • elev

      Kan man ersätta historia 1a1 med historia 1b?

      Hej! Om en elev går mot en yrkesexamen där historia 1a1 ingår som gymnasiegemensamma ämnen men vill istället ersätta det med historia 1b funkar det? Gäller komvux men då kan det bli överpoäng? Man ska ju ha läst minst 2400 poäng. Är det rektorn som bestämmer om man får göra så? Läser mot...

      Julia: : Hej Amina, det går att "klyva" Historia 1b in i Historia 1a2 och 1a1. Exempel - om en elev har betyg C i Historia 1b, får rektor besluta om att "dela"/klyva kursen och sätta samma betyg, dvs C i... Läs hela svaret
    • Ella

      Varit sjukskriven, plugga upp längre på komvux?

      Hej! Jag är 18 år och går sista året på ett dans gymnasium. Under sommarlovet hade jag mått dåligt och det blev värre för varje dag som passerade. När det väl var dags att gå till skolan kunde jag knappt ta ur mig sängen och kände mig svimfärdig bara jag rörde någon på mig. Sus i öronen,...

      Anna: : Hej Ella! Det är väldigt tråkigt att du blev sjuk. Jag tycker du bör i första hand tänka på din hälsa nu, på att bli bättre och helst på att bli helt... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga