Ellen
    Hej!
    Jag går i tankarna att bli lärare och funderar därför på vad man senare kan vidareutbilda sig till. Jag undrar därför vad skillnaden mellan speciallärare och specialpedagog är?

    Som speciallärare har jag sett att det finns olika inriktningar som matte, språk etc medan specialpedagog inte verkar ha inriktningar?

    Vad är det för skillnad i utbildningen (kurser t.ex) och sedan i arbetsuppgifter?

    Jag skulle gärna vilja forska inom didaktik och/eller pedagogik, är då speciallärare eller specialpedagog ett bra val?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    kika gärna på yrke/speciallärare & yrke/specialpedagog

    Skillnaden mellan yrkena

    Till skillnad från speciallärare har specialpedagoger framförallt en handledande roll, meningen är att de skall arbeta tillsammans med personal och ledning och bidra till skolans pedagogiska utveckling.

    Speciallärare kallas en lärare som arbetar med elever i förskoleklass, grundskolan, gymnasieskolor eller vuxenutbildning som är i behov av särskilt stöd. Vissa speciallärare är specialiserade på tal- och språksvårigheter, på synskadade eller hörselskadade elever eller intellektuella funktionshinder. Specialläraren har en utbildning direkt riktad mot att arbeta med elever i behov av särskilt stöd.

    Om du vill bli en Skolforskare - kika gärna på yrke/skolforskare

    I grunden rekommenderas Lärarexamen eller examen från Studie- och yrkesvägledarprogrammet; det tar minst 3 år om man läser på heltid. Vilka vidareutbildningar som kommer att finnas att söka om 3-4 år, vet vi ännu inte i detalj. Utbildningsutbud förändras; innehåll i högskolepgram - likaså. Det är kanske, därför, lite för tidigt att i detalj planera vilken vidareutbildning, efter grundutbildningen, som du bör söka - för att det programmet du söker då kanske ännu inte finns

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tänker fylla på Annas svar lite...
    För att kunna forska inom pedagogik, kan man också skaffa sig grundutbildning Beteendevetare med huvudämne Pedagogik inom sin examen;
    om du vill forska i didaktik, är det nog i så fall just lärarexamen som är bra att ha i grunden.

    Att utbilda sig till lärare först är en mycket säkrare väg att gå, tycker jag - för att då är risken att bli arbetslös väldigt liten; lärare behövs överallt och hela tiden. Däremot om man utbildar sig till beteendevetare till exempel och sedan inte går vidare till forskarutbildningen (t.ex pga hård konkurrens om de få doktorand-platser som finns) då kan man tyvärr finna sig i en situation att man står utan arbete och inkomst och vet inte vad man ska göra ...
    Studie- och yrkesvägledare (allt utbilda sig på SYV-programmet) är också ett bra val, men inte lika säker som att utbilda sig till lärare, vill jag påstå.
    Även SYV kan gå vidare till forskarutbildningen, men om det inte blir så, då finns det ganska gott om jobb för SYV-ar och med det nya förslaget som finns om att införa obligatoriska timmar på högstadiet (från årskurs 7) inom "val av yrken och utbildning" där SYV-ar förväntas ta stort ansvar, är prognosen att det kommer att fattas minst 500 st. utbildade SYV-ar inom de närmsta åren i Sverige.
    Dock finns det inte något krav för att SYV-en måste ha legitimation eller ens Examen från SYV-programmet, det går än så länge få jobb som "obehörig SYV". Däremot finns det krav på att endast legitimerade lärare får sätta betyg (regeländring från 1 juli 2015).

    Sammanfattning
    om du utbildar dig till lärare, lär du inte bli arbetslös, även om du sedan inte går vidare till doktorand-tjänst och till att bli en forskare.
    Förutom karriär-vägen mot speciallärare eller specialpedagog, kan lärare också bli rektorer eller andra typer av skolledare.

    Frågor och svar taggade med 'ont om tid' (3 st.)

    • SYV-besökare

      Enkelt sätt att visa på yrkesvariation på en skola?

      Hej, som studie- och yrkesvägledare på en skola har man ofta ont om tid. Jag söker därför enkelt och bra sätt att jobba med att visa på yrkesvariation för eleverna. Läste en undersökning som påstår att en genomsnittlig grundskoleelev på "högstadiet" kan nämna cirka 15 yrken, men det finns ju...

      Mikael: : Hej Kollegan!Jag förstår att det är ofta ont om tid när man jobbar på en skola.Vi har därför skapat en bra sajt www.framtid.se där över 2.ooo yrken... Läs hela svaret
    • Matilda

      Sent ute med mitt gymnasiearbete, hjälp?

      Hej! Är på grund av diverse omständigheter sent ute med mitt gymnasiearbete och formulerade min slutgiltiga frågeställning först idag. Går Humanistiska linjen med inriktning kultur och kommer undersöka hur Jean-Michel Basquiat använde konst för att uttrycka sina politiska åsikter samt hur...

      Anna: : Hej Matilda, jag ser att du redan fick svar från Julia och jag håller i princip med det svaret som du har fått. Det är omöjligt att "klämma in" fem veckor på heltid som är... Läs hela svaret
    • Pontus

      Hur ska jag göra?

      Jag gick ut gymnasiet för 2 år sedan med värdelösa betyg (runt 12 i snittbetyg). Jag lyckades trots det få ett fastjobb, som jag fortfarande jobbar på. Nu har jag dock tröttnat (har alltid sett det här jobbet som ett tillfälligt jobb) och vill börja plugga. Jag har alltid velat bli fysioterapeut...

      Milla : : Hej Pontus! Jag förstår att det är svårt att jobba heltid + läsa samtidigt, att tiden och orken inte räcker till... :( Att be om tjänstledighet för studier (i stället för att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga