Ellen
    Hej!
    Jag går i tankarna att bli lärare och funderar därför på vad man senare kan vidareutbilda sig till. Jag undrar därför vad skillnaden mellan speciallärare och specialpedagog är?

    Som speciallärare har jag sett att det finns olika inriktningar som matte, språk etc medan specialpedagog inte verkar ha inriktningar?

    Vad är det för skillnad i utbildningen (kurser t.ex) och sedan i arbetsuppgifter?

    Jag skulle gärna vilja forska inom didaktik och/eller pedagogik, är då speciallärare eller specialpedagog ett bra val?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    kika gärna på yrke/speciallärare & yrke/specialpedagog

    Skillnaden mellan yrkena

    Till skillnad från speciallärare har specialpedagoger framförallt en handledande roll, meningen är att de skall arbeta tillsammans med personal och ledning och bidra till skolans pedagogiska utveckling.

    Speciallärare kallas en lärare som arbetar med elever i förskoleklass, grundskolan, gymnasieskolor eller vuxenutbildning som är i behov av särskilt stöd. Vissa speciallärare är specialiserade på tal- och språksvårigheter, på synskadade eller hörselskadade elever eller intellektuella funktionshinder. Specialläraren har en utbildning direkt riktad mot att arbeta med elever i behov av särskilt stöd.

    Om du vill bli en Skolforskare - kika gärna på yrke/skolforskare

    I grunden rekommenderas Lärarexamen eller examen från Studie- och yrkesvägledarprogrammet; det tar minst 3 år om man läser på heltid. Vilka vidareutbildningar som kommer att finnas att söka om 3-4 år, vet vi ännu inte i detalj. Utbildningsutbud förändras; innehåll i högskolepgram - likaså. Det är kanske, därför, lite för tidigt att i detalj planera vilken vidareutbildning, efter grundutbildningen, som du bör söka - för att det programmet du söker då kanske ännu inte finns

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tänker fylla på Annas svar lite...
    För att kunna forska inom pedagogik, kan man också skaffa sig grundutbildning Beteendevetare med huvudämne Pedagogik inom sin examen;
    om du vill forska i didaktik, är det nog i så fall just lärarexamen som är bra att ha i grunden.

    Att utbilda sig till lärare först är en mycket säkrare väg att gå, tycker jag - för att då är risken att bli arbetslös väldigt liten; lärare behövs överallt och hela tiden. Däremot om man utbildar sig till beteendevetare till exempel och sedan inte går vidare till forskarutbildningen (t.ex pga hård konkurrens om de få doktorand-platser som finns) då kan man tyvärr finna sig i en situation att man står utan arbete och inkomst och vet inte vad man ska göra ...
    Studie- och yrkesvägledare (allt utbilda sig på SYV-programmet) är också ett bra val, men inte lika säker som att utbilda sig till lärare, vill jag påstå.
    Även SYV kan gå vidare till forskarutbildningen, men om det inte blir så, då finns det ganska gott om jobb för SYV-ar och med det nya förslaget som finns om att införa obligatoriska timmar på högstadiet (från årskurs 7) inom "val av yrken och utbildning" där SYV-ar förväntas ta stort ansvar, är prognosen att det kommer att fattas minst 500 st. utbildade SYV-ar inom de närmsta åren i Sverige.
    Dock finns det inte något krav för att SYV-en måste ha legitimation eller ens Examen från SYV-programmet, det går än så länge få jobb som "obehörig SYV". Däremot finns det krav på att endast legitimerade lärare får sätta betyg (regeländring från 1 juli 2015).

    Sammanfattning
    om du utbildar dig till lärare, lär du inte bli arbetslös, även om du sedan inte går vidare till doktorand-tjänst och till att bli en forskare.
    Förutom karriär-vägen mot speciallärare eller specialpedagog, kan lärare också bli rektorer eller andra typer av skolledare.

    Frågor och svar taggade med 'ämnesbetyg' (4 st.)

    • Tjenare

      Vad innebär GY25?

      Alltså jag förstår inte riktigt vad GY25 innebär. Eller alltså jag förstår ju att dem kommer ändra kursplanen till ämnesplaner som i högstadiet, men jag fattar inte vilket betyg som egentligen gills. Jag hade tänkt ta natur natur och...

      Milla : : Hej,ämnesbetygen (i stället för kursbetygen) är tänkta att införas för de elever som börjar på gymnasiet hösten 2025. Alla detaljer är ännu inte klara i exakt hur det blir med... Läs hela svaret
    • Liker

      Ändrad betygsystemet i gymnasiet?

      Hej! Jag fick höra (rykten) om att i gymnasiet så kommer de kurser man avslutar med vara de som räknas. T.ex att om du fått B I svenska 3 och E i svenska 1 kommer svenska 1 betyget bli ett B. Stämmer detta?

      Milla : : Hej!Jo, en ny gymnasie"reform" är på gång; det som är känt om den idag (januari 2024) är följande:                    Gy25... Läs hela svaret
    • Elev

      Ämnesbetyg, hur fungerar det?

      Hej! Jag undrar hur det fungerar med ämnesbetyg. Om man läser exempelvis biologi 2, får A i kursen, får man A i biologi 1 också då? Eller? I detta fall menar jag om man läser kursen som en prövning via komvux. Ännu ett exempel: Om man...

      Peter: : Hej llse!Planen är att införa ämnesbetyg på gymnasiet från den 1 juli 2025, alltså först om 3 år. Jag tror inte att alla detaljer är redan klara. Det kan bli ändringar i... Läs hela svaret
    • Johan

      Kommer prövningsmöjligheten att tas bort?

      Hej, Jag tänkte fråga, jag har sett staten vill ändra på kursbetyg till ämnesbetyg, jag tänkte fråga, kommer dem at ta bort prövningsmöjligheten? Tack. Mvh,

      Milla : : Hej Johan, inget på det område är beslutat än.    Så, det går egentligen inte att säga ngt., men jag personligen ser ingen anledning att ta bort prövningar;... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga