Ellen
    Hej!
    Jag går i tankarna att bli lärare och funderar därför på vad man senare kan vidareutbilda sig till. Jag undrar därför vad skillnaden mellan speciallärare och specialpedagog är?

    Som speciallärare har jag sett att det finns olika inriktningar som matte, språk etc medan specialpedagog inte verkar ha inriktningar?

    Vad är det för skillnad i utbildningen (kurser t.ex) och sedan i arbetsuppgifter?

    Jag skulle gärna vilja forska inom didaktik och/eller pedagogik, är då speciallärare eller specialpedagog ett bra val?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    kika gärna på yrke/speciallärare & yrke/specialpedagog

    Skillnaden mellan yrkena

    Till skillnad från speciallärare har specialpedagoger framförallt en handledande roll, meningen är att de skall arbeta tillsammans med personal och ledning och bidra till skolans pedagogiska utveckling.

    Speciallärare kallas en lärare som arbetar med elever i förskoleklass, grundskolan, gymnasieskolor eller vuxenutbildning som är i behov av särskilt stöd. Vissa speciallärare är specialiserade på tal- och språksvårigheter, på synskadade eller hörselskadade elever eller intellektuella funktionshinder. Specialläraren har en utbildning direkt riktad mot att arbeta med elever i behov av särskilt stöd.

    Om du vill bli en Skolforskare - kika gärna på yrke/skolforskare

    I grunden rekommenderas Lärarexamen eller examen från Studie- och yrkesvägledarprogrammet; det tar minst 3 år om man läser på heltid. Vilka vidareutbildningar som kommer att finnas att söka om 3-4 år, vet vi ännu inte i detalj. Utbildningsutbud förändras; innehåll i högskolepgram - likaså. Det är kanske, därför, lite för tidigt att i detalj planera vilken vidareutbildning, efter grundutbildningen, som du bör söka - för att det programmet du söker då kanske ännu inte finns

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tänker fylla på Annas svar lite...
    För att kunna forska inom pedagogik, kan man också skaffa sig grundutbildning Beteendevetare med huvudämne Pedagogik inom sin examen;
    om du vill forska i didaktik, är det nog i så fall just lärarexamen som är bra att ha i grunden.

    Att utbilda sig till lärare först är en mycket säkrare väg att gå, tycker jag - för att då är risken att bli arbetslös väldigt liten; lärare behövs överallt och hela tiden. Däremot om man utbildar sig till beteendevetare till exempel och sedan inte går vidare till forskarutbildningen (t.ex pga hård konkurrens om de få doktorand-platser som finns) då kan man tyvärr finna sig i en situation att man står utan arbete och inkomst och vet inte vad man ska göra ...
    Studie- och yrkesvägledare (allt utbilda sig på SYV-programmet) är också ett bra val, men inte lika säker som att utbilda sig till lärare, vill jag påstå.
    Även SYV kan gå vidare till forskarutbildningen, men om det inte blir så, då finns det ganska gott om jobb för SYV-ar och med det nya förslaget som finns om att införa obligatoriska timmar på högstadiet (från årskurs 7) inom "val av yrken och utbildning" där SYV-ar förväntas ta stort ansvar, är prognosen att det kommer att fattas minst 500 st. utbildade SYV-ar inom de närmsta åren i Sverige.
    Dock finns det inte något krav för att SYV-en måste ha legitimation eller ens Examen från SYV-programmet, det går än så länge få jobb som "obehörig SYV". Däremot finns det krav på att endast legitimerade lärare får sätta betyg (regeländring från 1 juli 2015).

    Sammanfattning
    om du utbildar dig till lärare, lär du inte bli arbetslös, även om du sedan inte går vidare till doktorand-tjänst och till att bli en forskare.
    Förutom karriär-vägen mot speciallärare eller specialpedagog, kan lärare också bli rektorer eller andra typer av skolledare.

    Frågor och svar taggade med '100 poäng' (5 st.)

    • minna888

      50 poängskurser?

      Hej jag har funderat på att göra prövningar för att samla mer merit och öka mina chanser att komma in. Jag har ett C i en 50 poängskurs och många B i 100 poängskurser. Är det mer värt att höja Mina B eller C i en 50 poängskurs?

      Milla : : Hej,om du höjer från C till A i en 50poängskurs blir det exakt samma höjning som från B till A i en 100poängskurs. Men om du höjer från C till B i en 50poängskurs blir det bara hälften... Läs hela svaret
    • SYV

      gymnasiepoäng hur många timmar totalt?

      en hundrapoängskurs på gymnasiet innebär ju ca 100 undervisningstimmar. är tanken att man utöver dessa lägga ca 100 timmar på eget arbete?

      Anna: : Hej Lovisa,ja, det du skriver i din fråga stämmer (i alla fall på ett ungefär). På komvux kan man läsa en 100p.kurs på heltid på fem veckor. Heltid = 40 timmar per vecka. En... Läs hela svaret
    • Anonym

      Hur höjer jag mitt betyg?

      Hej! Jag går i teknik och ska söka till högskoleingenjör. Problemet är att jag har F i matte 4 och har preci betyget E i svenska 3. Därför undrar hur jag kan höja mitt betyg i dessa ämnen? Jag vill även läsa upp betygen som jag redan är godkänd i. Den utbildningen jag vill söka till kräver...

      Anna: : Hej, matte 4 är en "normalstor" gymnasiekurs (på 100 poäng) som på heltid läses på fem veckor. Komvux brukar erbjuda matte 4. Det är i komvux i den kommunen där du är folkbokförd... Läs hela svaret
    • Farhad

      Vad är förlängnings kurs på gymnasiet?

      Hej! Jag går första året i gymnasiet på Fordon & Transport och jag tror att jag kommer inte klara mig på svenska som andra språk 1 detta året men jag hörde av min svenska lärare att jag kommer få till största sannolikhet förlängning på kursen. Nu undrar jag vad är detta för kurs och hur...

      Anna: : Hej Farhad; "Förlängd kurs" är inte en annan kurs, det är samma kurs, men som du läser på längre tid. Du kommer, helt enkelt, få längre tid på dig att klara den... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga