Elev
    Hej

    Jag undrar vad skillnaden är mellan personalvetarprogrammet och samhällsanalytiker både vad gäller jobb och utbildning?

    Super tacksam för svar då jag funderar på någon av dessa. Vilken skulle ni rekommendera?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda; det vi vet om yrket Personalvetare berättar vi på framtid.se/yrke/personalvetare & längst ner i yrkespresentationen ser du "liknande yrken" - där varje yrkesnamn är en klickbar länk, t.ex är personalansvarig på sätt och vis ett "liknande yrke"...

    Och det vi vet om yrket Samhälls- och kulturanalytiker - på yrke/samhalls-och-kulturanalytiker och Samhällsanalytiker är då lite smalare än samhälls- Och Kulturanalytiker, kan man tänka sig, där man specialiserar sig på just Samhällsanalys och inte på både samhälls- och kulturanalys. Kika också på liknande yrken som t.ex yrke/omvarldsanalytiker

    Inom de ovan nämnda yrken är ett av "prolemen" att de är mycket "breda" och yrkesnamn blandas ihop med arbetstitlar; det är inte ovanligt att man på ett litet företag är både löneadministratör, rekryterare, personalchef, konflikthanterare, schemaläggare och VD-sekreterare/chefsassistent (allt i en tjänst). Exempelvis, vet jag att en person med högskoleutbildning inom ekonomi + några kurser i Arbetsrätt och Konflikthantering, fick ett sådant jobb på ett litet företag, där hen gör allt kring "personalhantering" + även sköter fortbildningsfrågorna för all personal (tar emot önskemål om fortbidning, diskuterar med chefen/VD och bokar fortbidlningar) samt även sköter reseräkningar, men sitter också på Intervjuder när ny personal rektyteras och innan dess skriver texter för platsbanken (jobbannonser). "Personalhantering" handlar väldigt mycket även om Ekonomi (vad företaget har råd med: kan 2 personer anställas eller måste det vara en och samma som har dubbelkompetens? ... det är alltså inte fel att läsa ekonomi men sikta sedan på att jobba med personal; det finns många exempel på arbetsgivare kan föredra att anställa som "personalhanterare" någon som har grundutbildning från t.ex kandidatprogrammet i ekonomi; detta för att många ggr är ekonomin "överordnad", alltså oavsett vad som skulle vara bra att göra, så måste man räkna på det och se om man har råd eller inte...

    Och samhällsanalys kan man t.ex bedriva i form av undersökande journalistik, där personen som är verksam inom detta är mer eller mindre självlärd (alltså inte har någon formell högre utbildning).
    Det är därför extremt svårt att ge omfattande men ändå begriplig info och det är helt omöjligt att ge garantier på att kunna få jobb, oavsett vilken utbildning man går inom de områden som vi pratar om nu.
    Däremot om man utbildar sig till lärare och får lärarlegitimation, då lär man inte bli arbetslös, med den enorma bristen på lärare som skolorna i Sverige upplever nu...

    Studie- och yrkesvägledare