Andreas

    Hej! På idrotten (idrott och hälsa 1) ligger jag just nu omkring ett E i betyg och det verkar i alla fall på läraren och vad vi har gjort under kursen som att det endast är baserat på resultat. Dvs tex tid på coopertestet, livräddningstest osv. där jag tyvärr inte har gjort alltför bra ifrån mig. Så klart även vad jag gör på lektionerna men eftersom jag har medverkat på allt som jag har kunnat, förutom när jag varit sjuk, så har svårt att förstå hur jag har hamnat på ett E. När jag läser på om kunskapskraven så står det väldigt mycket om att vi ska förklara vad vi gör (vi har väl bara testats kanske en gång på det) och bara en liten del handlar egentligen om utförande av aktiviteterna, och där står det heller ingenting om tid. Är det helt upp till lärarna själva att avgöra hur de betygsätter eller kan jag använda kunskapskraven som argument för att få honom att tänka om? Jag respekterar så klart vilket betyg han sätter men kan tycka att det är lite konstigt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,
    givetvis får du resonera med läraren, men det är lärarens kompetens och ansvar att sätta betyg.
    Läraren är den som bestämmer i frågan om betyg, men det är Rektor som är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan.
    Om du inte får gehör hos läraren och inte heller kan "släppa det" - då är det rektor på din skola som du måste ta kontakt med.
    Sist, om inte rektor heller kan ge dig någon förklaring som du kan förstå och acceptera, har du möjlighet att anmäla till Skolinspektionen. Skolinspektionen fattar beslut om de ska inleda en utredning eller inte.
    Så är "gången".
    Läraren har väldigt mycket makt inom betygssättningen. Hur skulle det annars vara? Tyvärr förekommer det "konstiga betygssättningar" ibland, vilket vi på Fråga syv beklagar.
    Det är dock svårt att göra så mycket åt det centralt... :(
    I praktiken blir det så att läraren bestämmer och det är extremt svårt att "vinna" mot en lärare. Det är sällan som rektorer går emot lärare, men det förekommer ibland /dock, rätt sällan/.
    Om du är helt säker på att du har rätt, be dina vårdnadshavare om "uppbackning" och att ni bokar tid tillsammans med läraren för ett samtal. Sedan får ni då ta kontakt med rektor; kanske be din klasslärare om hjälp.
    Du kan samråda med syv, kurator och med annan personal på skolan.
    Vilket betyg tycker du att du har dig förtjänt av? C eller D? Är skillnaden mellan E och D eller C betyget så pass viktigt att du vill lägga massa tid och energi på att "bråka" om det?
    I ditt jämförelsetal blir det + 0.1 om du får D betyg i ställer för E i Idrott och hälsa 2, OM DEN KURSEN ÖVER HUVUDET TAGET KOMMER ATT RÄKNAS IN I DITT JÄMFÖRELSETAL.
    Om du läser den som U-kurs, utökat, utanför programmets 2500 p., kommer den med stor sannolikhet inte räknas in.
    Å andra sidan, så förstår jag om du tycker att "rätt ska vara rätt" och du vill ha det betyget som du förtjänar... :)

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Tack! Har fått lite att fundera på nu. Menade förresten såklart idrott och hälsa 1 i frågan. :/
    • Anna : Det är lite skillnad det... Idrott och hälsa 1 är en Obligatorisk kurs och betyg i den räknas in i ditt jämförelsetal, men... om du t.ex skulle få STUDIEBEVIS, inte uppfylla kraven och inte få Examensbevis - och går sedan till Komvux för att komplettera mot Examensbevis, då är det så att sedan 1 jan 2017 /ändring i reglerna/ - får man inte längre ha betyg i idrott och hälsa 1 in i Examensbevis från KOMVUX. Det betyget går helt förlorat, om man inte uppnår kraven för examensbevis. Exemplevis kan man missa få godkänt betyg i svenska 3 eller i Gymnasiearbete... och i så fall även om man får alla A-betyg i alla andra kurser, uppfyller man inte kraven och får endast studiebevis. Och sedan spelar det ingen roll om man hade betyg i Idrott och hälsa 1 eller inte.... med Undantag av de utbildningar, som är väldigt få, där Id/hälsa 1 krävs för särskild behörighet - det är ex. Lärare i idrott och Fysioterapeut/f d sjukgymnast-utb. som kräver det.
    • Anna : Även om du på Gymnasiet får examensbevis och idrott och hälsa 1 ingår och räknas in i ditt jämförelsetal, är skillnaden i ditt jämförelsetal för den kursen + 0.1 för varje betygssteg, dvs + 0.2 om du i stället för E får C betyg; + 0.3 om du i ställer för E får B betyg; och + 0.4 om du i stället för E får A-betyg.
    • Anna : Om du däremot skulle få F i Id/hälsa 1 - då förlorar du 0.4... det är lika stor skillnad mellan F och E som mellan E och A-betyg. Det är alltså viktigt att inte få F, men om du får E eller D - spelar inte så stor roll. ;/
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar taggade med 'programminriktning' (3 st.)

    • Melina

      Kan jag byta till naturnatur om jag önskat natursam när jag sökte?

      Hejsan, har valt naturprogrammet med inriktning samhällskunskap men har nu ångrat mig då jag insett att jag föredrar NO ämnena över SO. Är det någon särskilt stor chans att jag kan byta inriktning till naturkunskap när jag väl börjat ettan och när gör jag i så fall det?

      Milla : : Hej Melina, inriktning på Naturvetenskapspr. läser man vanligtvis från årskurs 2. På de gymnasieskolorns som erbjuder båda inriktningar på NA,... Läs hela svaret
    • Emin

      Är det rätt linje för mig?

      Hej! Jag har sedan barnsben velat bli doktor/kirurg eller något annat inom medicin och sjukvård. Till det ska man alltså gå natur linjen. Jag går nu i åttan och har alltid haft minst godkänt i matte. Fick dock a på senaste provet (vet inte om det var tur eller inte). Annars brukar jag ligga på...

      Peter: : Hej Emin, mycket bra att du vet vad du vill och är beredd att kämpa. På Naturvetenskapsprogrammet, som förkortas NA, finns två inriktningar - naturvetenskap och Naturvetenskap&samhälle och det på båda dem läses Matematik,... Läs hela svaret
    • Nils

      Går det att läsa ett ämne inom programminriktning som en utökad kurs?

      Hej SYV! Jag går tredje året på Samhällsprogrammet (Beteende) nu och jag har läst tyska steg 5-7 som utökade kurser. Nu till Hösten fick jag att veta att jag kan använda betygen jag fick i på de kurserna för att skapa ett individuellt anpassat program, där jag läser kommunikations kursen...

      Julia: : Hej Nils, beslut om Individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av åk2 på gymnasiet. Syftet med Individ.anpassat program är att en elev inte skall behöva gå om ett vid... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga