1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!
    Antal utbildningsplatser "ställs mot" sökandes meriter. De sökande med högst merit kommer in först, och sedan - med lägre meriter så länge platserna räcker; när platserna är slut, konstaterar man att hen som kom in sist hade t.ex meritvärde på 19.38 (det betyder att någon med det meritvärde kom in, men det kan vara någon eller några med samma meritvärde som inte kom in; alla med högre meritvärde kom in och alla med lägre - blev utan plats, denna gången...). Och så kan man titta på hur det var året innan och ännu året innan... men hur det blir i framtiden är det ingen som vet; detta för att man på förhand kan inte veta hur många som söker och hur höga meriter de kommer att ha "med sig". Så fungerar konkurrensprincipen. Och därför blir antagningsgränserna ofta Olika från en antagningsomgång till nästa. Om gränsen blir exakt samma som förra gången, då är det slumpen, att det råkade bli så.

    Frågor och svar taggade med 'lärare i sv och samhällskunskap' (1 st.)

    • Ebba

      Ämneskomination 7-9?

      Hej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne...

      Anna: : hej Ebba, det är absolut möjligt att få jobb med kombinationen svenska och samhällskunskap - som sina undervisningsämnen. Jag tycker du bör satsa på den kombinationen, med vilken du känner dig... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga