Hej! Jag har en fråga. Jag undrar vad de egentligen baserar antagningspoängen på? Alltså antagninspoängen för att söka till högskola och universitet. Är det baserat på hur många som söker osv? Vad är det som gör att det är olika varje år. En liten fundering bara.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32024 frågor besvarade.
Vad baseras antagninspoängen på?
1 Svar
Hej Sofia!
Antal utbildningsplatser "ställs mot" sökandes meriter. De sökande med högst merit kommer in först, och sedan - med lägre meriter så länge platserna räcker; när platserna är slut, konstaterar man att hen som kom in sist hade t.ex meritvärde på 19.38 (det betyder att någon med det meritvärde kom in, men det kan vara någon eller några med samma meritvärde som inte kom in; alla med högre meritvärde kom in och alla med lägre - blev utan plats, denna gången...). Och så kan man titta på hur det var året innan och ännu året innan... men hur det blir i framtiden är det ingen som vet; detta för att man på förhand kan inte veta hur många som söker och hur höga meriter de kommer att ha "med sig". Så fungerar konkurrensprincipen. Och därför blir antagningsgränserna ofta Olika från en antagningsomgång till nästa. Om gränsen blir exakt samma som förra gången, då är det slumpen, att det råkade bli så.
Frågor och svar taggade med 'föra in syv i undervisning på skolan' (1 st.)
-
Hur kan SYV föra in SYVperspektiv in i undervisning?
Hej, jag fick "uppdrag" från min rektor att "föra in syv-perspektiv" in i undervisning i alla ämnen, men hen säger inte hur jag ska göra det. Hen tycker att det är mitt ansvar som SYV och att jag ska veta hur man gör då hen tycker det är min kompetens... eller dennes "avsaknad" i så fall....
Hej, kollegan!att syv-perspektivet ska finnas och "genomsyra" undervisningen - det håller jag med om. Dock är det inte helt klart hur det ska gå till - rent praktiskt.Sedan finns det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga