Channon
    Hej!
    Jag har gått ut gymnasiet inom el- och energiprogrammet inriktning dator och kommunikationsteknik med ganska bra betyg.
    Men problemet ligger på att jag har nu tänkt på att bli en civilingenjör och då behöver jag hjälp.

    Jag vet att jag behöver Grundläggande behörighet. Jag har bara läst matte 1a,svenska1 och engelska5 och 6.
    Vad behöver jag för att kunna söka till teknisk basår?.

    Spelar det en stor roll vilken matte man läser t.ex. matte 2 a eller b eller c? och går det att läsa svenska 2 och 3 samtidigt desamma med matten. Eller måste jag läsa klar 2 och sen 3

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Svenska 2 och 3 och matte 2 - behöver du definitivt. Utan svenska 2 och 3 (eller svenska som andraspråk 2 och 3) - saknar du Grundläggande behörighet.

    Matte 2 (och ibland även 3) brukar krävas för Särskild behörighet till ett Tekniskt basår. Se beskrivning på det tekniska basåret som du vill komma in på, om de kräver matte 2 eller 3. Men tänk på att medans du läser svenska och matte 2, kan kraven höjas och de kan "helt plötsligt" börja kräva matte 3, vilket händer. På många Tekniska basår på olika högskolor/universitet krävs det redan nu godkänt betyg i matte 3, däri mitt råd

    läs svenska eller SAS 2 och 3 och Matte 2 och 3. Då borde du bli behörig till de olika tekniska basår runt om i Sverige.

    Vänliga hälsningar och lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,

    svenska (och även motsvarande ämne "svenska som andraspråk") 2 och 3 samt mattekurser är alla á 100 poäng/styck, vilket innebär att man läser en sådan kurs på heltid på 5 veckor. Du kan klara av sv 2,3 och matte 2 och 3 på sammanlagt 20 veckor (en temin) - om du läser på heltid.

    Ang. vilket spår i matte som du behöver läsa, så beror det på

    1. vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda (ofta finns det inte matte 2a, utan bara 2b eller 2c - hör med din komvux). c-spår är avancerat och svårare att få högre betyg på. Å andra sidan, så förbereder man sig bättre inför vidare studier i matte, om man läser ett svårare spår;

    2. Vad kräver "ditt" tekniska basår? Högskolor/universitet har viss frihet i att sätta behörighetskraven "som de själva vill". Se därför noga på vad just "ditt" Tekniska basår kräver. De kan t.ex kräva "matte 2c" eller så står det matte 2a, alt 2b alt 2c - och i så fall spelar det ingen roll (för behörighet). Eller så står det matte 3c och i så fall kan du först läsa matte 2b (eller 2c) och sedan matte 3c på komvux. Oftast står det matte 3b/3c - och då går det bra med båda kurserna... vilken av dem... men, som sagt, det är svårare att få högre betyg i c-spåret, men å andra sidan lär man sig mer och har lättare vid vidare mattestudier sen.

    Du kan också samråda med SYV på din komvux och med Studievägledare på den högskola/universitet där du vill läsa det Tekniska basåret.

    Ang. läsa på komvux - det finns flera sätt: man kan läsa flera olika kurser samtidigt ELLER så läser man en kurs i taget. En kurs i taget kan man läsa på flex eller på distans.

    Vill man ha lärarledd undervisning, så finns det oftast på dag- eller på kvällstid men man läser i så fall matte 2 (a, b eller c) under en hel termin. Samtidigt kan man läsa svenska (eller svenska som andraspråk) 2. Och nästa termin läser man matte 3 (b eller c) och svenska 3. Det blir halvtidsstudier under 2 terminer. Då har man rätt till halva Studiemedel från CSN under de 2 terminerna. Har man tur (och om man vill läsa på heltid) kanske man kan "plocka på sig" flera kurser och komma upp till heltidsstudier - och då få hela Studiemedel + lära sig mer + ev få meritpoäng>> (om man t.ex läser Engelska 7 och moderna språk 3 och 4).

    Om Meritpoäng kan du läsa här>>

    Det är att föredra att träffa SYV på komvux (personligen) och upprätthålla en Studieplanering (skriftlig plan) - där ni skriver när vad du ska läsa och när. Ta med dig dina betyg från gymnasiet. SYV får titta på dem och kontrollera att du uppnår Grundläggande behörighet med endast svenska 2 och 3. /om du har Examensbevis och inte Studiebevis borde det inte fattas ngt. mer än svenska 2 och 3/. Du kan också vid samtal med SYV på din komvux få klarhet i vilka studieformer som din komvux kan erbjuda, när ansökningsperiod är och på vilket sätt du bör ansöka - ofta gör man det via webbformulär på komvux hemsida, men det finns några små kommuner där man fortfarende fyller i en pappersblankett.

    • : Spelar det stor roll vilken matte man läser t.ex. matte 2 a eller b eller c? och går det att läsa svenska 2 och 3 samtidigt desamma med matten.
    • : eller måste jag läsa klar 2 och sen 3
    • Milla : Kurser i svenska och matte "bygger på" varandra - och komvux i din kommun kommer troligtvis kräva att du först får godkänt betyg i svenska 2, innan du får plats på svenska 3. Så brukar komvux göra. De vill inte ge studieplats om de inte är säkra på att du har tillräckliga Förkunskaper för att klara kursen. Jag kommer nu också utöka mitt svar till dig.
    • Milla : Bra att göra Studieplanering tillsammans med SYV på komvux. Ofta kan man anmäla sig till svenska 2 och 3 och till matte 2 och 3 på en gång, men man läser en "överliggande"/högre kurs efter det att man får godkänt betyg i "underliggande"/lägre kurs.
    • : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer